Goodreads ødelagte review system

Jeg er ikke den store fan af Goodreads review. There, I said it. Jeg vil langt hellere læse reviews af bøger på diverse blogs, som jeg finder rundt omkring. I dette indlæg vil jeg fortælle hvorfor.

Jeg har en veninde der går meget op i Goodreads reviews og ville aldrig give sig til at læse en bog der har mindre end 4.0 stjerner på Goodreads. Lige meget hvor meget jeg snakker godt om den og de lyder som noget for hende, så vil hun konsekvent ikke læse dem.

Men jeg tror at mange bøger på Goodreads ikke får den karakter de fortjener. Jeg er selv skyldig i at give rigtig mange bøger 5 stjerner, da Goodreads er stedet jeg går hen, så snart jeg er færdig med en bog. I det øjeblik er jeg totalt høj på bogens slutning (happily ever after) og giver 5 stjerner på grund af de følelser den giver mig, så jeg glemmer at tænke på noget andet jeg ikke brød mig om, tidligere i bogen. Så jeg er ikke selv hellig på review området på Goodreads. Det vil jeg gerne indrømme.

Men så er der dem der er det stik modsatte af mig: dem jeg her vil beskylde for at give dårlig review med vilje. Jeg har nemlig langt mærke til, at når man trykker ind på en bog, er den review der har fået mest opmærksomhed (likes og kommentarer) dem der står øverst. Og i mange tilfælde er disse reviews på 1 stjerne og med en masse "sjove GIFs" af folk der ruller med øjnene og en masse spydige kommentarer.

Igen, grunden til at disse reviews er øverst, er den opmærksomhed de får. Folk elsker simpelthen de her reviews med de nedladende ord. I nogle tilfælde vil jeg sige, at der direkte er en fandom omkring dem. Det er mange gange de samme personer som laver disse dårlig reviews. De melder simpelthen ud at de er startet med at læse en bog og skriver "1 star review incoming!". De ved på forhånd at de ikke kan lide bogen... Hvorfor så læse den?
Folk skriver tilbage at de glæder sig helt vild til at læse deres sjove og spydige kommentarer om bøgerne. Der er altså folk der følger disse personer der er negative med vilje, for at få disse reviews? Er jeg den eneste der syntes det er en underlig tendens?

Hvis du spørger mig, syntes jeg det er synd for forfatterne. Selvfølgelig skal de ikke regner med at alle kan lide deres bøger og Goodreads er et frit forum, hvor alle kan give deres mening til kende, men at der er nogen der ved de ikke kan lide bøgerne, som skaber en opmærksomhed omkring sig selv, på bekostning af andres arbejde?

Eksempel:

(Jeg vil ikke hænge nogen specifikt ud, men der findes en del eksempler derude)
Jeg forstår 100% hvis der er en bog man ikke kan lide. Alle har ret til at have en mening. Men en person der læser 215 bøger på et år, burde have en ide om hvilke forfattere eller genre de godt kan lide. Og hvis de gav nogle gode reviews, så kan Goodreads også hjælpe med anbefalinger. Men en samlet vurdering af bøger på 2.3 stjerner på 215 bøger? Læser man så ikke den forkerte genre og de forkerte bøger? Eller finder de faktisk disse bøger de ikke kan lide med vilje, for at kunne opretholde de dårlige reviews?

Hvad er jeres mening om dette?