Book VS. Movie: Fallen af Lauren Kate

ADVARSEL! - Indeholder små spoilers!!!

Jeg har længe gået og ventet på denne film - meget længere end jeg egentlig havde behøvet. Filmen var åbenbart ikke nok værd, til at blive vist i danske biografer, så jeg har gået længe i det uvisse om, at den faktisk blev lavet sidste år (2016).
For nogle dage siden fandt jeg DVDen og købte den straks, da jeg egentlig har været glad for bøgerne. Det er dog rigtig lang tid siden, at jeg læste den første af bøgerne, da jeg fik den af min far samme år som den udkom i Danmark, hvilket var omkring 2010. Siden da har jeg selvfølgelig læst serien færdig og har egentlig holdt meget af dem, på trods af at jeg ikke er helt enig med slutning. Men det lader vi ligge for nu.

For kort at opsummere handler det om Luce, hvis kæreste er død i en mystisk brand, som hun har fået skylden for. Hun kan intet huske selv, men hun bliver sendt væk på en kostskole for adfærdsvanskelige unge. Her møder hun den mystiske Daniel der gør alt for at undgå hende, men der er alligevel noget over ham. Det er som om hun kender ham. Daniel gemmer på en stor hemmelighed og har sine grunde til at prøve at holde sig væk fra Luce, men det er som om at skæbnen bliver ved med at føre dem sammen. På samme tid prøver den mystiske Cam at komme tæt på Luce og kan være kilden til alle Daniels hemmeligheder.

Filmen er lavet omkring første bog, og jeg må sige de har ramt spot on på mange af punkterne. Mange af scenerne fra bogen er noget gengivet direkte i filmen ordret, hvilket jeg som en bognørd, kun kan være tilfreds med. Dog blev jeg dybt forvirret over rækkefølgen af nogle af scenerne. Jeg sad med bogen ved siden af mig og blev nød til at spring rundt i den, for at finde de forskellige scener. Noget af det virkede helt forkert, da nogle af de scener der kommer først i filmen, reelt set først kommer i bogen et godt stykke henne hvor deres forhold er begyndt at udvikle sig. Det gør bare scenerne det mere akavede, nu hvor de slet ikke kender hinanden på det tidspunkt.


Der er selvfølgelig en del der mangler, hvilket altid er noget man må leve med, når bøger bliver lavet til film, men måden denne film får alle oplysninger med på, er en smule forfærdelig. Jeg kan lige så godt afsløre at bogen handler om faldne engle, ligesom titlen på bogen ligger op til. Alle de info man får omkring disse engle i bogen, efterhånden Luce får øjnene op for sandheden, får de simpelhen igennem undervisningen på skolen. Jeg kan simpelthen ikke komme i tanke om et fag i skolen, hvor mange lærer om myter omkring faldne engle. Så den del fik mig til at le.

En anden vigtig ting er selvfølgelig skuespillerne. Det var tydelig at den var en low budget film og nogle af skuespillerne var derefter. Men en ting der er meget vigtig for mig, er at de ligner dem jeg forstillede mig i bogen.. hvilket sket ikke holdt. På nogen punkter.
Daniel i bogen er hot. Blondt hår, perfekt ansigt og har tilmed lilla øjne. Daniel i filmen ser barsk ud, har et meget markeret ansigt og en numsehage (sorry!!) Cam, som er Daniels fjende i det her spil om Luces opmærksomhed, er derimod super hot efter min mening. Hvilket jeg på ingen måder havde forstillet mig i bogen, af en eller anden grund. Der stod han var flot, men fordi han skulle forstille at være det stik modsatte af Daniel hele vejen igennem, forstillede jeg mig ham ikke, som en attraktiv person. At skuespilleren så var dårlig til at spille er en anden sag.
Luce var på den anden side helt som jeg havde forstillet mig; meget gennemsnitlig.

Første billede fra venstre er Film-Daniel. Andet billede er som jeg havde set ham. (Og ja jeg er fra den 'generation' som voksede op med Jesse McCartney. Deal with me, please!)
Tredje billede er Cam fra filmen, som jeg egentlig ikke havde nogen forstilling om, hvordan han så ud 100%, da han bare var træls. Men fordi han egentlig var sød i filmen og ser ok godt ud, så endte jeg faktisk med at holde med ham til sidst. Sorry, Film-Daniel.

Kommentarer