Review - Aftalt spil af Elle Kennedy

Dette er en bog jeg læste til Dewey's Readathon her i sidste weekend og i kan læse både om min og Camillas oplevelse HER.

Aftalt spil er min første rigtige NA bog jeg læser. Jeg har længe vidste jeg havde været afhængig af YA bøger. De får mig altid i godt humør og får mig til at blive forelsket i hvilken som helst "book boyfriend". Men NA bøger taget skridtet videre fra High School til College/universitets livet, hvilket er noget mere genkendeligt, på trods af vi ikke har football spillere og cheerleaders til at løbe rundt om ørene.

Igennem bogen følger vi på skift Hannah og Garrett i deres dagligdag på og off-campus. Deres veje krydses en dag hvor Hockey kaptajnen Garrett er desperat for at bestå et fag og Hannah er en af de eneste i klassen der faktisk har klaret deres eksamen med et A. Til gengæld skal han hjælpe Hannah med at få Justin, ham den mystiske, opmærksomhed. Og findes der en bedre metode at få nogen's opmærksomhed, end at gøre dem jaloux? Så hun siger ja til at gå ud med Garrett, for at få fat i i Justin, men Garrett indser hurtigt, at han egentlig ikke har noget imod at have Hannah ved sin side. Mens de begge har deres at kæmpe med, følger man Garrett's erkendelse af, at det måske ikke er så tosset at få en kæreste.

Nu skal jeg prøve at få det her til ikke at lyde for mærkeligt, men det er første gang jeg nogenside har læst sex scener i en bog, uden at lukke den. Jeg mindes nogle ekstremt bizarre sex scener i True Blood som jeg læste for en del år siden, og mit skrøbelige teenage sind var simpelthen ikke forberedt på det. Men i Aftalt Spil er det noget helt andet. Det kommer langt mere naturligt og er så sødt og skrøbeligt i starten. Det er også forfriskende at læse, i stedet for mange af de YA bøger jeg har læst, hvor kapitlet stopper lige før de kysser og det næste kapitler starter når de ligger i sengen ved siden af hinanden. Det gør det også langt mere ægte i mine øjne.

En ting jeg rigtig godt kunne lide ved måde den var skrevet på, var at man lærer karakterene at kende, sammen med dem. Man springer ikke direkte ind i Hannahs hoved og ved alt om hende, men lærer hende at kende, når man læser fra Garretts synsvinkel og hun åbner op lidt efter lidt. Det samme med Garretts baggrund, som man lærer igennem Hannahs øjne. Det også derfor jeg er kommet til at elske de to karakterer så højt og jeg var lige sur på mig selv over, at jeg læste den til Readathon og kun kunne "nyde" dem en enkel dag. Blev endnu mere trist over at det var en bog jeg havde lånt på biblioteket og jeg skulle aflevere den igen. Så den dag jeg afleverede den, gik jeg straks ned og fandt hylden med Flamingo bøger og købt bogen... og anden bog i serien.

En enkel lille ting jeg vil fremhæve af kritik var oversættelsen til dansk. Der var en del fejl hist og her. Desuden er der nogle slangord der bare ikke burde oversættes. Bevars det er jo en bog der er oversat til Dansk, men en lang række af de slangord, som er blevet oversat, er også godt integreret i det danske sprog blandt de unge voksne, hvilket jeg gætter på er den største målgruppe til denne bog. Det ødelagde i hvert fald lidt Garrett's "tough boy" attitude for mig. Selve historien fejler absolut intet!
Derfor har jeg valgt at give bogen 4 ud af 5 hjerter.