Book VS. Movie: Harry Potter and the Philosopher's Stone

WARNING: Indlægget kan indeholde spoilers.

Alle som kender mig, ved at jeg er en kæmpe Harry Potter nørd. Jeg elsker universet. Jeg elsker at læse bøgerne og jeg elsker at tage det lejlighedsvise marathon med alle filmene på én eller to dage. Harry Potter er den ene fandom som jeg bliver ved med at komme tilbage til, når interessen måske lægger sig for en anden.

I anledning af, den første bogs 20 års jubilæum for udgivelsen, vil jeg derfor foretage en lille book vs. movie, over De Vises sten. Jeg har desuden modtaget bogens special editions som også er udgivet i anledning af jubilæet, i alle fire kollegiers farver og design. Men lad os da bare springe ud i det!

Som der så ofte er tilfældet, når bøger konverteres til film, er der rigtig mange små detaljer som tabes eller laves om under forløbet. Dette gælder også fra Harry Potter bøgerne til filmene. Rigtig mange af disse små detaljer er ikke så væsentlige og der er så mange, at jeg ikke vil tage fat i dem alle sammen her. Men der er alligevel nogen enkelte ting, som jeg synes er vigtige, og som burde have været som i bogen. Det er disse ting jeg vil tage fat op og se på.

En af de ting der generer mig absolut allermest ved filmen i forhold til bogen, er poltergeisten Peeves. Hvor er han blevet af? Er han sparet væk, eller hvad er der lige sket, der? Peeves er en af de absolut allermest fantastiske karakterer i hele serien. Okay, det kommer jo selvfølgelig an på hvem man spørger. Men han er en skøn, drilsk og absolut fandenivoldsk karakter, som jeg ikke kan andet end at elske. Jeg må indrømme at det var meget skuffende for mig, at opleve at han slet ikke var med i filmen, når han ellers er en rimeligt fremtrædende personlighed i bogen, Jeg må indrømme at jeg ville ønske at vi havde fået lov at se skolens poltergeist, som ikke lyttede til andre end Weasley tvillingerne, da de på mange punkter delte det samme spøgefulde sindelag.

En anden person jeg mangler lidt i filmen er fru Figg. Harry's ualmindeligt kedelige barnepige som aldrig laver andet end at vise billeder af sine katte, når hun passer Harry. Hun lyder måske ikke som den mest spændende person, men hun har alligevel en vigtig rolle i historien. Hun viser sig at være en fuser; altså en der er født i en magisk familie, men uden magiske evner. Hun viser sig at være i ledtog med Dumbledore og holder øje med knægten for Hogwarts' rektor. Alt dette er informationer man i bøgerne først får i Fønix Ordenen, hvor det også er første gang man møder fru Figg. Hun er ligesom en personlighed som holder et vågent øje med Harry, og jeg synes egentlig dette ville have været rart at vide da hun dukker op i filmen. For i filmen fremstilles hun nærmest som en fremmed, og det synes jeg ærlig talt er synd.

Noget jeg desuden også husker ret tydeligt fra bogen, er Harry's første møde med Draco Malfoy. Selvom jeg er en sucker for Harry's iconic rejection af Draco da han rækker hånden frem mod ham, så ville jeg nu alligevel hellere have haft mødet fra bogen med. De to drenge mødes faktisk første gang i Diagon Alley, da de begge er ved at få tilpasset og syet kapper til skoleåret. Draco snakker løs og allerede her lærer Harry om quidditch og han finder desuden også ud af allerede her, at han ikke ligefrem er Draco's største fan. Jeg synes det er en skam at man ikke har dette førstehåndsindtryk med, hvor Draco bare er ham selv, og ikke slesker for Harry, fordi han ved hvem Harry er. For det er netop nøglen i denne scene. Draco ved ikke hvem Harry er endnu, og har derfor ingen grund til at være en slesket lille slimbold, som han er senere da han forsøger at blive venner med Harry, på baggrund af hans fame.

Hagrid's drage Norbert er i bøgerne nævnt noget mere end i filmen, hvor han kun meget flygtigt ses i en enkelt scene. I bogen sker der en ting, som jeg egentlig også synes kunne have været lidt fedt at have med. Ron bliver bidt af Norbert og bliver indlagt i hospitals fløjen, og da rækkefølgen også er byttet lidt rundt i filmen, i forhold til bogen, får Ron i bogen faktisk ikke eftersidning i den forbudte skov sammen med Hermione, Harry og Draco. Men i stedet er det Neville der er sammen med dem, da han blev taget i at snige sig ud for at advare Harry og Hermione mod Draco, på natten hvor Norbert skulle sendes til Charlie i Rumænien.

Okay, min liste er måske ved at være lang, men der er alligevel et par enkelte ting mere jeg gerne vil have med. Vi kender alle scenen hvor Harry, Ron og Hermione følger efter Quirrell forbi Fluffy, på vej ned for at beskytte de vises sten, som de efterhånden har regnet ud, er hvad der befinder sig under lemmen i gulvet. Trioen kommer ind til Fluffy og der står en harpe og spiller musik. Harpen har spillet Fluffy i søvn og Trioen kan mere eller mindre ubesværet bevæge sig gennem lemmen i gulvet. Men i bogen er det sådan, at Harry får en fløjte af Hagrid i julegave det år, og det er den de bruger, for at spille Fluffy i søvn, da harpen ifølge bogen overhovedet ikke spiller da de kommer ind i rummet.

Og nu vi er ved trioens færd frem mod the mirror of erised og de vises sten, er der to rum med udfordringer som de tre skal igennem, der slet ikke er med i filmen heller. Den vigtigste af disse føler jeg dog er rummet med Snape's eliksirer og den tilhørende gåde der skulle løses for at komme videre. Jeg føler dette rum var super vigtigt, da Hagrid tidligere nævner at Snape ikke kan være den der er ude efter stenen, for han er en af dem der hjælper med at beskytte den. Det ville ligesom have givet en fin lille krølle på halen, at man havde fået det med. Men selvfølgelig er der jo nogen scener der må lade livet, når man går fra bog til film, da man ellers ville ende med en film så lang, at den ville føles uendelig at komme igennem.

Det sidste jeg gerne vil påpege er det faktum, at ifølge bogen, er det faktisk ikke Harry der slår Quirrell ihjel. Det er ikke Harry's brændende hænder der i sidste ende gør det af med Quirrell, men det øjeblik hvor Voldemort forlader Quirrell's hoved. Dette er også ret vigtigt, i og med at Harry faktisk i bogen er besvimet da Quirrell dør. I filmen ser han Quirrell dø, hvilket giver lidt problemer i forhold til Thestralerne, som Harry ikke kan se før han ser Cedric dø. Dem burde han have kunnet se allerede efter første år, hvis man følger filmene hvor han ser Quirrell dø, hvilket ikke er tilfældet. Der er altså noget her som ikke helt hænger sammen, men det skyldes jo nok, at den første film er lavet før den femte film udkom, hvor man møder Thestralerne første gang.


Ja der er måske nogen punkter hvor jeg kunne have ønsket mig at filmen lignede mere bogen, men som tidligere nævnt, så tager jeg gerne et Harry Potter maraton i ny og næ. Filmen er efter min mening stadig fantastisk, og selvom disse ting er ærgerlige, så er filmen stadig magisk og jeg elsker at se den igen og igen. Og selvom der er disse enkelte "kritikpunkter", elsker jeg stadig filmen og betragter den, sammen med resten af serien, som nogen af mine absolutte yndlings film.

Kommentarer