Review - Endgame #2: Himmelnøglen af James Frey og Nils Johnson-Stelton

Jeg er LIGE blevet færdig med anden bog i serien Endgame og for dælen hvor har jeg ventet længe på at læse den! Efter jeg læste den første bog gik jeg straks på jagt efter toeren, men i lang tid uden held. Endnu har jeg ikke fundet den på hylderne i diverse boghandlere jeg har gennemsøgt, men så er det jo heldigt at den kunne findes på nettet!

Og var den så lige så god som den første? Var den lige så hæsblæsende, aktionfyldt og forbryderisk gribende som forgængeren, Kaldet, var det? Lad os se på det, skal vi?

For kort at opsummere, for de der ikke kender serien (Spoilers ahoy!): Serien Endgame handler om 12 oldgamle slægter, der alle har en spiller med i Endgame, som kæmper for sin slægts overlevelse. Endgame i sig selv, er et spil på liv og død, istandsat af "keplerne" eller "skaberne", alt efter hvad man foretrækker at kalde dem. Keplerne er en slags guder eller rumvæsner, som har evner og teknologi som langt overstiger menneskets fantasi. I første bog kæmper de 12 slægter for at finde jordnøglen. Da Cahokia spilleren i samarbejde med Olmekeren finder den, udløses det, spillerne kalder for begivenheden. Begivenheden markerer desuden starten på anden fase.
Credit: Billederne her er ikke mine.

I anden bog af serien, Himmelnøglen, går de 9 overlevne spillere ind i anden fase, og skal nu spille for at finde himmelnøglen. I anden fase er der dog flere og flere af spillerne der forsøger at sætte sig op imod skaberne, stoppe Endgame og forhindre begivenheden. Dette kan imidlertid vise sig at blive en meget besværlig opgave, når alle spillerne lærer at noget helt umenneskeligt må gøres, for at stoppe spillet. Samtidig kæmper nogen af spillerne stadig for at vinde og for at udrydde de andre spillere, og derved sikre sin slægts overlevelse efter begivenheden.

Midt i alt kaosset finder de to alierede, Sarah Alopay og Jago Tlaloc, hinanden og kærligheden blomstre. Så ikke nok med at at vi har at gøre med en superspændende sci-fi historie, vi har også en lidenskabelig og hjertevarmende romance, mellem to unge mennesker der er opfostret til at dræbe og til at spille.

Alt imens Sarah og Jago's kærlighed blomstre, er de fortsat nød til at spille spillet. De har valgt deres vej. De vil forsøge at stoppe endgame. Samtidig spiller de andre spillere også videre, og mange flere er allerede døde som følge af endgame. Både spillere, specialstyrker der forsøger at få ram på spillerne, og uskyldige civile.

Baitsakhan og Maccabee's alliance er ustabil allerede fra start, men de spiller begge for at vinde, så på trods af deres mange forskelligheder, har de alligevel noget at samarbejde om, og ingen af dem har tænkt sig at lade nogen stå i vejen for deres mål.

Samtidig med dette allierer Aisling Kopp sig med en specialstyrke som alle er af slægten La Téne, og også hun kæmper for at stoppe spillet. Et mål som spilleren Hilal, af aksumit slægten allerede fra start håbede skulle blive enden af det hele. Hilal er dog nødt til at sætte ud på en anden mission i stedet for aktivt at tage del i spillet. Hans slægt er nemlig bestemt til at dræbe Ea, den fordærvende som vandre rundt på jorden blandt os, som en af os.

Alt imens de andre spillere er ude i verden for at kæmpe og spille, spiller An Liu spillet fra hans topsikre tilholdssted, gennem en computer, og venter på de andre spillere skal gøre det af med hinanden for ham. Alice Ulapala ønsker at hjælpe Shari, som uden at vide det, er kommet i besiddelse af Himmelnøglen, allerede inden spillet er begyndt.

Så meget spænding, og så mange mennesker at følge, kan godt virke en lille smule nervepirrende når synspunktet springer fra en spiller til en anden, og man må vente på hvad der sker fremad med den spiller man fulgte sidst.

Samtidigt er jeg normalt ikke meget for blod og drab. Jeg er nok lidt sart på det punkt, og kan ikke holde til at se serier og film med meget blod. Men at læse det i disse bøger er noget absolut helt andet. Hvor jeg normalt ville væmmes, fanges jeg i stedet af vilde kampscener med fantastiske beskrivelser. Jeg fanges af taktiske planer for at fælde fjenden, jeg fanges af koder og masser af nye informationer, og pludselig overskygger dette bare min umiddelbare sarthed.

Nu vil jeg ikke ligefrem afsløre hvordan bogen ender, men jeg kan sige så meget, at der er en bog mere som jeg bestemt glæder mig rigtig meget til at læse. Jeg er dybt fascineret af ideen om dette spil, jeg er fascineret af spillerne og deres uovertrufne færdigheder og samtidig kribler det i fingrende for at læse mere om Jago and Sarah's romance og hvordan det skal udvikle sig.

Jeg må virkeligt indrømme at jeg ligesom med første bog er dybt imponeret over både historien, hvor gennemført det hele føles og over at de to forfattere har været i stand til at skrive så blodige bøger, og stadig holde mig fængslet som læser. For første gang her på bloggen må jeg give 5 hjerter fra mig!
Sidst er der vel bare at sige, at hvis du kan lide sci-fi og spænding, hvad venter du så egentlig på? Læse Endgame!

Kommentarer