Sommer vibes - Top 5 sommer anbefalinger.

Sommeren er så småt ved at være over os. Vi har haft de første solrige dage med høje temperaturer, den første solskoldning er i hus, og desuden er vi også godt på vej ind i sommerårstiden. De fleste er igang med eksamener og mange kan godt mærke at den godt tiltrængte sommeferie begynder at nærme sig, skridt for skridt.

I den anledning har vi her på bloggen besluttet os for at tage denne mulighed og anbefale nogen gode sommerbøger til jer derude. Måske mangler du en god bog at tage med på ferie. Måske mangler du bare en bog at læse om eftermiddagen når du kommer hjem fra job eller skole. Uanset hvad du mangler en bog til, har vi her et par forslag til hvilken bog du kan samle op som den næste!

Camilla:
Jeg har personligt hidtil læst allerflest bøger som jeg den dag idag, egentlig vil betegne som "Vinterbøger". De lidt tungere bøger hvor man kan drømme sig væk til eventyrlige universer, fyldt med magi og kampen mellem det gode og det onde. Kun for omkring et års tid siden, fik jeg udvidet min horisont til de lidt lettere bøger fyldt med romantik og lyserødeskyer. Derfor vil mange af mine anbefalinger måske lægge i den lidt tungere ende af skalaen, når man taler "sommerbøger"

Man kan nok ikke påstå at mine anbefalinger kommer til at være samme genre. Det er nok alligevel lidt spredt, men hey, det kan jo være en god til, så der er lidt til enhver smag, eller hvad man skal sige. Men skal vi nu ikke bare kaste os ud i det? Here we go!

1. Eleanor and Park af Rainbow Rowell
Eleanor and Park er den første bog jeg vil anbefale. Det er også den første romantiske YA bog jeg nogensinde har læst. Som sagt tidligere er det først et årstid siden jeg fik øjnene op for denne slags bøger, og det var denne bog der åbnede mine øjne. Og gud hvor var det en behagelig overraskelse! Det var en ualmindelig dejlig oplevelse at følge Eleanor og Park, fra de mødes første gang i bussen, til deres forhold udvikler sig fra at sidde ved siden af hinanden i bussen, til den unge kærlighed sprang ud som en blomst i forårs solen. Mit hjerte fyldtes af glæde men også sorg og medlidenhed, i takt med at man lærte de to personligheder at kende. I takt med at man lærte mere om deres baggrund og læste om hvordan deres kærlighed blomstrede på trods af de hårde kår, de finder hinanden under.
Så elsker du alt læse om ung kærlighed og hvordan to elskende kæmper for at få det hele til at fungerer, på trods af problemer og forhindringer som verden stiller dem i vejen, så er Eleanor and Park garanteret noget for dig, at tage med ud i sommersolen.
2. Honeymoon i Paris og Alene i Paris af Jojo Moyes
Min første bog af Jojo Moyes, var den skønne Alene i Paris, som handler om en pige der planlægger en romantisk weekend med kæresten i Paris. Kæresten beslutter sig dog pludselig for ikke at dukke op alligevel, og hun ender med at tage alene afsted, i troen på at han da selvfølgelig vil slå sig til hende senere. I Paris møder hun en franskmand, og de forelsker sig ret hurtigt i hinanden. Han hjælper hende desuden til at indse, at fyren hun skulle have været i Paris med, er et fjols for at brænde hende af, og hun ender hendes weekend som single og med et kys fra hendes skønne franskmand.
Super sød lille bog der helt sikker fortjener en plads i din bogreol, hvis du elsker romantik og hvis du ønsker en lille let bog der kan hives frem når som helst.
3. Honeymoon i Paris af Jojo Moyes
Da Alene i Paris var ovenud fantastisk, kunne jeg ikke holde mig selv fra at købe Honeymoon i Paris også. Endnu engang har Jojo Moyes gjort et fantastisk stykke arbejde og skrevet en bog der går lige i hjertet. Her følger vi to par i to forskellige årstal. Begge forhold forstyrres udefra på deres hvedebrødsdage/bryllupsrejse. Hvor begge kvinder ender med en hjerteskærende frygt for at have fejlet og at de skulle miste deres nylige husbond, bliver deres skæbner bundet sammen af den første kvindes mand, en maler. Ved hjælp af hans maleri reddes ikke bare hans eget ægteskab, men også parret der senere befinder sig i Paris på deres bryllupsrejse, på nippet til at falde fra hinanden.
En fantastisk lille bog der er let at have med en sommeraften og læse i solnedgangens skær. Den er helt sikkert også værd at bruge et par timer på at læse.
4. Achilleus' Sang af Madeline Miller
Achilleus' Sang er en lidt atypisk kærligheds fortælling der egentlig er dominerer mere af en historisk genrer end af den romantiske. Man følger Patroklos da han i oldtidens Grækenland ender hos en anden kongefamilie end den han egentlig er født ind i. Her møder han Achilleus, søn af en konge og gudinden Thetis. De vokser ud fra de er store børn, til de bliver unge mænd og til døden praktisk talt skiller dem ad. Patroklos og Achilleus udvikler et stærkt venskab og bliver så godt som uadskillelige. Patroklos finder sig selv i en slem knibe da det går op for ham at han elsker Achilleus, som mere end en ven og som mere end en "bror". Vi følger hans kamp for at skjule disse følelser for Achilleus. Vi følger ham endda, da Achilleus for første gang presser hans læber mod Patroklos'. Vi følger dem på deres vej i den trojanske krig for at rede "den skønne Helene", hvor det sker som en profeti har forudsagt: Patroklos bliver slået ihjel i krigen og dette udløser et brændende raseri og en hævntørst hos Achilleus, som med tiden ender med at tage livet af ham.
Som sagt er bogen en lidt atypisk hvad kærligheden angår, men jeg synes alligevel bogen er super god. Og kan man så også godt lide noget med et historisk aspekt, så er det helt sikkert en bog der er værd at læse!
5. Eighty Days af Vina Jackson
Her er vi igen i den lidt atypiske ende af romantikken, men denne gange er romantikken domineret af erotik. Er man ikke til den genre, så er Eighty Days nok ikke for dig, men kan man lide genren, så er det en fantastisk bog. Og jeg sige bog, selvom Eighty Days egentlig er en bogserie. Det gør jeg fordi jeg personligt er vild med den første, men egentlig synes at de to andre bøger er ret tunge og ikke har den samme spænding over sig, som den første har. I Eighty Days Blå møder vi en kvindelig violinist der efter bruddet med hendes eks fyr, tager med en veninde ud og undersøger undergrundsmiljøet til fetishfest. Hun bliver en del af dette miljø mens hun sideløbende møder en mand der arbejder som lektor, Han forelsker sig først i hendes violinspil og siden i hendes krop. De arrangerer møder hvor hun spiller for ham, og herfra udvikler flere af deres møder sig, og der opstår en hvis samhørighed imellem dem, som siden nærmer sig kærlighed mellem to forkrøblede sjæle der alligevel ikke kan finde ud af det sammen. I hvertfald ikke i første bog.
Igen kan man sige, at for at læse bogen (eller serien) skal man selvfølgelig have en hvis interesse i erotika genren, men har man det, så vil jeg sige at det er en fantastisk bog, som i min optik fortjener mindst lige så stor succes som 50 Shades har haft.


Helene:
Jeg er 100% en romantiker hvad angår bøger og har de sidste par år slugt bog efter bog i min sommerferie. Disse bøger er gerne YA eller romance generelt, da jeg syntes det høre sommeren til. Disse bøger som jeg har på min liste, er næsten alle bøger, som jeg har læst mens jeg har lagt på min yoga måtte midt i solen ved Rhinen, Tyskland. Derfor får jeg et rigtigt 'Sommer vibe' når jeg tænker tilbage på disse bøger.

1. The summer i turned pretty af Jenna Han
Jenna Han er nok bedst kendt for hendes bog 'To All the Boys I've Loved Before', men denne bog var en jeg ved et tilfælde fandt og kom i min taske mens jeg var i Books & Books i Miami, Florida. Jeg tog den med mig, uden at læse bagsiden, jeg blevet bare draget af forsiden alene. Jeg må indrømme at bøger også ret tit er lige så gode som souvenirs for mig, da jeg altid vil tænke tilbage til det sted bogen er købt mens jeg læser den.
The summer i turned pretty er en sød historie om Belly der endelig er ved at vokse op. Man høre om hendes somre igennem hendes opvækst, som hun har brug i hendes mors venindes sommerhus sammen med brødrene Conrad og Jeremiah. Belly har altid set op til Conrad, da han var den ældste af de to brødre og som årene gik, udviklede hun selvfølgelig et crush på ham. Conrad ser hende dog ikke som andet end den pige han var tvunget til at lege med sommer efter sommer igennem hele hans opvækst. Det bliver der dog vendt op og ned på. Belly har nemlig blomstret over vinteren og vender tilbage til sommerhuset med selvtillid i bagagen. Men fanger hun endelig Conrads opmærksomhed? Eller måske bare alle andres?
2. Things we know by heart af Jessi Kirby
Den her bog er SÅ nuttet! Den fik mig til at hvine, sukke og skrige igennem hele bogen! Vi følger Quinn hvis kærester er død i en ulykke. For at komme videre møder hun en del af de mennesker, som får hans donerede organer, men én person vil ikke give sig til kende. Personen der har fået doneret hans hjerte. Derfor sætter hun sig for at finde personen selv og ender med at løbe ind i Colton. En person der igennem hele sit liv har været aktiv på vandet i form af surfing, svømning og kajakroning, indtil hans dårlig hjerte satte hans liv på pause. Da Quinn møder ham er hans liv endelig startet igen, hvilket gør hende ekstremt interessent og han lukker hende lige så stille ind.
Dog har de begge hemmeligheder, som ender med at skabe problemer for dem begge. For Quinn har nemlig ikke nævn hvorfor hun pludselig dukkede op i hans liv.
3. Fangirl af Rainbow Rowell
Den her bog er tæt på at være min ultimative ynglings bog og det er den bog der indeholder flest post-it's så jeg altid kan vende tilbage til mine ynglings steder. Jeg mindes at have købt den på en ferie nær Frankfurt og en pige der arbejdede i bogbutikken startede med at Fangirle over den, mens jeg købt det. Så det lovede jo kun godt.
Bogen handler om en pige, som hedder Cath der på mange måder er som mig. Meget genert og social akavet fangirl der hellere vil sidde og skrive og læse Fan Fictions, end at gå til fester og være social med andre. Hun er lige startet på College og det er første gang hun bliver skilt fra hendes tvillingesøster.Det er også i den process hun får sin første roommate og møder hendes ven Levi. Levi er en meget nærgående type og på mange måder stik modsat af hvem Cath er, alligevel er der et eller andet der bare spiller i mellem dem. Tålmodigheden i mellem dem og deres måde at lærer hinanden at kende på, er virkelig misundelsesværdig og noget af det mest nuttede jeg nogenside har læst. Jeg vil også have en Levi!!
4. Brudeskibet af Jojo Moyes
Brudeskibet er en hel anden genre end de andre. De andre bøger jeg har valgt er classiske YA bøger, mens denne bog af Jojo Moyes, har et helt andet emne. Denne bog foregår i 1946, året efter krigen hvor en masse kvinder blev sendt i sikkerhed i Australien eller kvinder der er faldet for britiske mænd, mens de opholdt sig i Australien. Alle disse krigsbrude skal nu fragtes tilbage til Storbritannien, men det er ikke alle der er heldige at komme op bord på de stor lukus cruises. HMS Victoria er et hangarskib, som har fragtet våben og soldater over alle verdenshave og nu skal det fungere som et fragtskib for hundredevise af skøre kvindfolk. I bogen følger vi en lang række forskellige kvinder og ansatte på båden, mens de krydser atlanten. Det kan kun ende med en masse drama når besætningen (som er mænd der ikke har set en eneste kvinde i flere måneder) og alle de gifteklare kvinder bliver blandet i nogle lange uger på havet.
5. Geek Girl af Holly Smale
Jeg har efterhånden læst 5 bøger i denne serie og jeg er faktisk ikke klar over, om der er flere, men det helt klart en serie jeg vil anbefale. Bogen handler om nørden Harriet som ved en helt masse om en masse unødvendige ting, som hele tiden slipper ud mellem hendes læber. Hun kan simpelthen ikke styre alle hendes underlige fact. Derfor har hun kun én veninde, Nat, som er vild med fashion og drømmer om at blive model, så hun hiver Harriet med til en modemesse. Det er dog ikke Nat der bliver opdaget her, men Harriet og hun bliver ufrivilligt hevet ind i en helt anden verden end ens lektier, Did you know - bøger og lektier. Og mon ikke der følger en "lionboy" supermodel fyr med?

Kommentarer