Review - Divergent: Afvigeren af Veronica Roth

I lange tider har første bog i serien Divergent, stået ulæst på min hylde. Jeg havde hørt en masse godt om serien da jeg først købte bogen, men på daværende tidspunkt havde jeg en masse andre ulæste bøger, og jeg glemte lidt at jeg havde den til at stå.

For et par weekender siden, tog jeg mig så endelig sammen og så filmen og jeg var solgt allerede fra start. Efter at have set filmen kunne kom den pludselige læselyst op i mig, og jeg kunne nærmest ikke vente med at komme igang med at læse bogen, som så længe har stået og blomstret på min hylde. Jeg var så spændt og havde tårnhøje forventninger.
Da jeg fik startet på bogen havde jeg i starten en lille smule svært ved at holde fokus og læse ret meget af gangen. Måske mest fordi jeg er et utroligt utålmodigt menneske, som har behov for at der gerne skal ske noget hele tiden. Det blandet med at det på grund af arbejde med eksamensopgave skrivning, har givet afvendt mig fra roen og afslapningen ved at læse og jeg skulle lige bruge lidt til på at komme "in the zone" igen.

Dette gik dog hurtigt over, da jeg kom lidt længere ind i bogen. Jeg blev hurtigt opslugt og havde utroligt svært ved at lukke bogen når jeg skulle i seng om aftenen. Det er vist en god ting jeg ikke har haft ret meget undervisning på det seneste, når jeg læste til langt over min sengetid et par aftener i træk.

Bogen var fangende og man levede sig ind i et univers hvor man følger Beatrice da hun vælger hendes vej i livet, og bliver til skytsenglen Tris med en dyb hemmelighed, som ingen anden end skytsenglen Tori kender til. En hemmelighed der senere bliver kendt af både Tris' mor men også den intimiderende og gådefulde Four.

Nu vi taler om Four, så lad os også lige tage en snak om kemi. Oh the tension. Allerede kort inde i introforløbet, efter Tris har valgt at skifte faktion og leve hos skytsenglene, begynder gnisterne at fyge mellem hende og to år ældre Four. Spændingerne imellem de to er så tykke at man kan tage og føle på dem. Følelser udvikler sig, vrede opstår og slås til jorden igen. Alt sammen i hemmelighed, for at ingen skal tro Tris bliver favoriseret i introduktionsforløbet, på grund af hendes forhold til Four.

En krig bryder uventet ud og det bliver i sidste ende op til Tris, at sørge for at stoppe masseudryddelsen af det folk hun kommer fra, samt rede hendes nye folk fra alle sammen, mod deres vilje, at ende som mordere.

Jeg er overvældet over bogen og over den fantasi Roth må have haft for at skabe hele denne fortælling. Jeg er positivt overrasket over hele forløbet og jeg kan slet ikke vente med at læse videre i denne serie. Mens jeg læste bogen fik jeg lidt en "Maze Runner" og "Hunger Games" kinda feel, og det er helt sikkert ikke en dårlig ting, hvis du spørger mig. Alt i alt synes jeg bogen er super god, og den levede helt klart op til mine høje forventninger. Derfor vil jeg gerne give bogen 5 ud af 5 hjerter.
Jeg vil helt sikker anbefale bogen til den læser der nyder at begrave næsen i et dystopisk science-fiction univers. Har man læst og nydt bogserier som Maze Runner og Hunger Games, som jeg nævnte tidligere også, er jeg sikker på at man også vil være totalt hooked når man får gang i Divergent.

Kommentarer