Review - Magnus Chase: The hammer of Thor af Rick Riordan


Så blev jeg endelig færdig med endnu en af Rick Riordan's bøger. Jeg tror efterhånden han er en af de forfattere, som jeg har læst flest bøger af, og af gode grunde. Hans bøger er dybt humoristiske og selvom de bliver set som børnebøger for teens og pre-teens, så elsker jeg dem virkelig!

Jeg har læst Magnus Chase serien på engelsk, da de ikke har været ude på dansk når jeg har ønsket mig bøgerne. Desuden syntes jeg tit der er nogle jokes der kan gå tabt i oversættelsen, og når en bog er lige så humoristisk, som Rick Riordans bøger, så fortrækker jeg tit og ofte at læse dem på engelsk.

I anden bog om Magnus Chase forsætter ulykkerne med at vælte ned over stakkels Magnus og Loke er som altid efter ham og hans onkel Randalf, som er hans eneste tilbageværende familie, på nær hans kusine Annabeth, som vi lærte at kende i Percy Jackson serien.
Bogen er navngivet efter gestanden som de skal ud og lede efter; nemlig Thors hammer.
Han fortsætter sin rejse med sine venner Hearthstone, den døve alf - hvis baggrund man får langt mere at vide om i denne bog - Blitzen, den moderigtige dværg og Sam den muslimske Valkyrie. Men på denne søgen efter Thors hammer kommer en ny person til, nemlig Alex.
Alex er en formskifter der på samme tid også skifter køn i utide og bliver utilfreds, hvis folk ikke kan se om Alex er en han eller en hun. Den nye karakter irriterede mig virkelig til at starte med og føltes bare til besvær, men efterhånden som Alex fandt ud af, at Magnus og hans venner ikke er så dumme endda, bliver Alex endelig rigtig involveret og lever endelig op til at være en af Magnus' venner (for de er alle gjort af en bestemt støbning og gør dem alle 'likeable').

I deres søgen besøger de nye verdner, som kendes fra den nordiske mytologi. De forskellige verdner er tilgængelige via Ydrasils grene og igennem portaler der findes rundt omkring i menneskes verden. For at komme til nogen af disse verdner skal de blot gå i gennem en dør. Andre steder er de ned til at smide sig ud fra fly i flere kilometers højde. Jeg elsker hvordan det kommer bagpå Magnus hver gang og han langsomt bare acceptere de underlige påfund og går som hans venner siger.

Det skal dog nævnes at det tog mig noget tid at komme igennem bogen. Ikke blot fordi jeg begyndte på den, i den periode jeg skrev hovedopgave i mit specialefag, men også fordi der ikke skete det store til at starte med i bogen. De første 150 sider tog mig lang tid at læse og jeg var lidt ved at miste modet, da jeg virkelig har elsket alle de andre af hans bøger jeg har læst. Men spændingen kom virkelig til sidst og jeg genfandt min kærlighed for bogen.

Derfor har jeg valgt at give den 5 ud af 5 stjerner alligevel!


Kommentarer