Review - Mirror mirror af Cara Delevingne


Jeg har været så heldig at få fingrene i en hel stak forholdsvis nye bøger, hen over December måned og det kræver lige at komme igennem stakken, når man er langsom til at læse.
Mirror mirror af Cara Delevingne var en af dem jeg bare måtte læse først, da bogen virkelig springer i øjnene med den kraftige gule farve. Desuden har jeg altid syntes, at Cara Delevingne har været rigtig sej og har beundret hendes mod, når hun siger lige hvad der passer hende. 

Bogen fortælles fra teenageren Red's synsvinkel. Red har fået sit tilnavn på grund af sit røde hår, som før har været en af grundende til mobning. Men det er langt fra et problem mere. Red blev i et skoleprojekt sat sammen med Leo, Rose og Naomi, 4 helt forskellige typer, som skulle spille musik sammen. De dannede bandet Mirror mirror derefter, og er blevet skolens store stjerner.

Atl er dog ikke rent glæde for bandet, da Naomi pludselig forsvinder uden at give lyd fra sig. Hun er løbet væk får, så mange tager det slet ikke alvorligt, selvom hun bliver trukket livløs op af Themsen og holdes i live i kunstig koma. Politiet mener det er mislykket forsøg på selvmord, men det tror hendes 3 venner ikke på.

De står dog tilbage og føler sig magtesløse og har hver deres måde at reagere på. Rose begynder at blive vild, hænger ud med ældre fyre, drikker voldsomt og kommer i klemme med politiet. Leo der er tidligere små-kriminel begynder at gå tilbage i samme bane og Red begynder et samarbejde med Naomi´s søster, for at finde ud af hvad der er sket.

Man må da nok sige at der var fyldt med drama fra den ene ende til den anden; og nu snakker jeg ikke om selve sagen omkring hvad der er sket med Naomi, men alt ALT andet.

Selve sagen fylder ikke så meget, men er lidt den første domino klods som vælter og derfor trækker en masse med sig. Dog ville jeg ønske at selve sagen fyldte det mere og der var mindre drama ind i mellem. Jeg læser selv rigtig meget YA og jeg har som regel intet imod drama, men det kan også være lidt for meget af det gode. Nogle af karakterene irriterede mig direkte til sidst.

Den jeg syntes der var mest forfærdelig er nu engang Red. Jeg har aldrig oplevet én person have SÅ mange problemer på én gang. Lige fra identitetsforvirring og mobning, til en fuld voldelig mor og en far der har en affære. Det som om at alt man kunne komme i tanke om af forhindringer, er puttet på samme person. De rasterende få ting som Red dog ikke kæmper med, er spredt ud på de 3 andre.

En bror der  er i fængsel? Tjek!
Bandeopgør? Tjek!
Overgreb? Tjek!
Stoffer? Tjek!
Drikke sig fuld på hverdage? Tjek!
Voldelige skolekammerater? Tjek!
Falske rygter online? Tjek!
Skabe falske rygter online? Dobbelt tjek!

Alt i alt en ganske almindelig teenagers liv. I hvert fald ifølge de her teenagere. Og så på én gang selvfølgelig.

Spændende case omkring Naomi´s forsvinden og måden forbrydelsen bliver opklaret er rigtig fed, men resten er lidt for meget drama for mig. Det kunne sagtens blive skåret ned til det halve, og bogen ville stadig være dramatisk nok til at fange folk.

Derfor har jeg valgt kun at give den 2 stjerner. En for opklaringen og en for Cara.


Kommentarer