Review - The Cosy Teashop In The Castle af Caroline Roberts


Det er ikke en hemlighed, at jeg holder meget af te. Jeg får ofte te som gaver af mine venner og har de været ude at rejse, får jeg forskellige slags te, som en souvenir gave. Jeg er simpelthen en te-samler. Det er også en af grundende til at jeg holder så meget af England og deres kultur. Alting kan ordnes over en kop te. Ud over det har de utrolig flot natur og mange gamle borge/slotte rundt omkring.

Så da jeg faldt over The Cosy Teashop In The Castle af Caroline Roberts under Bargins på Book Depository, så måtte jeg bare eje den. Ikke nok med at forsiden er utrolig nuttet at se på, så var den lige min stil på alle måder.


Jeg læste den på engelsk og jeg tror faktisk ikke den er oversat til dansk. Men det skal så også siges, at det nok er den mest britiske bog jeg nogensinde har læst. Jeg er glad for at jeg er lidt nørdet med dialekter, specielt når det er fra Storbritannien, så jeg har hørt og læst en masse sjove udtryk og vendinger, som normalt ikke ville give mening. Jeg vil dog mene at jeg blev sat lidt på prøve, men det er altid sjovt at lærer nye talemåder at kende, så man kan også sige det har været en lærerig process at læse denne bog.

Bogen omhandler Ellie, en ung kvinde med jordens mest kedelige arbejde og en drøm om at eje sin egen lille cafe/tea-room. Derfor springer hun også til, da de mangler en til at tage sige af den lille cafe på Claverham Castle, et gammelt slot, som ligger langt ude på landet og er velbesøgt af turister i højsæsonen.
Chillingham Castle, slottet, som skulle have givet inspiration til Claverham Castle

Hendes drøm om at starte sin egen cafe, kommer fra hendes bedstemor, som har lært hende at bage og bedstemoderens gå-på-mod er også det der driver Ellie til virkelig at prøve. Selvom hendes bedstemor ikke er der mere, er hun der stadig i sindet og i form af hendes håndskrevne kogebog, som Ellie klamre sig til, og giver hendes succes med hendes bagkunst. Nogle af bedstemoderens opskrifter er tilmed i slutningen af bogen, hvis man skulle have lyst til at bage nogen af de her berømte kager! Det er en sød detalje.

Hun får ikke den bedste start, da ejeren, Lord Henry, ikke virker til at være meget for noget som helst. Han kan ikke lide turister, han vil ikke dele sit hjem med nogen, han kan ikke lide moderne teknologi og ser ikke fidusen i en computer til hans personale. Alligevel kan han godt lide Ellie's kager. Dog er det slottes manager Joe, som har en finger med i spillet af Ellie's ansættelse. Han ser noget i Ellie, som Lord Henry ikke ser.

Lad os kigge lidt på Joe. Joe er en fyr på Ellie's alder, som nærmest er den eneste grund til, at Lord Henry ikke skal sælge slottet. Han sørge for at åbne slottet for gæster, selvom Lord Henry ikke er særlig vild med det. Han er dygtig til det han gør og er altid fyldt med gode ideer. Han elsker at bo ude på landet og tager gerne en masse lange traveture, hvilket er det stik modsatte af hvad Ellie er vant til. Hun er nemlig flyttet til fra storbyen. Ud over det er Joe selvfølgelig ekstrem charmerende, har pjusket brunt hår og prøver virkelig at holde deres forhold strengt professionelt, hvilket giver mange blandede signaler til Ellie. Så hun får mange andre ting at tænke over, ud over at skulle bage dag ud og dag ind.

Som sagt tidligere kan alt ordnes over en kop te. Og jeg skal da lige love for, at de får sig noget te i den her bog. Jeg har ikke tal på hvor mange gange de siger ordet te eller drikker te. Morgen, middag og aften. Jeg ved ikke om det er fordi vi er oppe i de lidt "finere" kredse og har med en lord at gøre, men de drikker godt nok uendelig meget te.

Historien er meget sød og det er en rigtig feel-good bog. Selve plottet får ikke hårene til at rejse sig på armene og man kan jo næsten regne ud hvordan den ender. Så det er ikke den mest WOW-bog, som jeg er stødt på, men en sød lille historie som passer utrolig godt til en kop te (surprise!!!).

Derfor giver jeg den 4 ud af 5 hjerter, da jeg nød den, men den manglede overraskelses effekten.

Kommentarer