Europas små biblioteker

Når jeg snakker om Europas små biblioteker, snakker jeg ikke om små lokale bygninger med få bøger.
Jeg har været en del rundt i Europa efterhånden og mange steder (også i Danmark), støder jeg på små skabe, hylder og kroge i parker, hoteller, turistinformationer og andre offentlige steder, hvor man kan placere en bog og få en ny med hjem.

Billederne ovenfor er tager i henholdsvis Odense i Danmark, Rüdesheim i Tyskland og Bregenz i Østrig.

Jeg syntes det er sådan et sjovt koncept, at man på den måde kan finde nogle bøger, som man måske aldrig ville have tænkt på selv, men i og med at man kan bytte sig til den, så kan man få en helt ny læseoplevelse.
Der er selvfølgelig det problem, at hvis man som mig rejser meget i lande som Tyskland, Frankrig osv, så vil mange bøger være på det lokale sprog. Men turisterne rundt omkring er ved at tage konceptet til sig og der dukker flere og flere engelske bøger op, når man kommer rundt.

Jeg er ikke en undtagelse! I år tager jeg ikke mindre end 4 bøger med mig, som jeg kan stille i de forskellige små biblioteker, hvis jeg finder nogen. Jeg ved i hvert fald jeg kommer forbi en enkel i Tyskland, da jeg har været der før.

Dog har jeg tænkt mig at stille et par bøger, uden egentlig at tage nogen i år. Jeg har nogle både engelske og danske bøger, som jeg vil udfører et lille eksperiment med. Jeg har nemlig fået lavet nogle visitkort her til Bloggen og jeg tænker jeg vil ligge et ved alle de bøger jeg stiller rundt omkring i år. Måske man kunne få en sjov kommentar fra nogen der har fået bogen efter mig?

Har i hørt om konceptet før, og er der noget i ville gøre brug af?

Kommentarer