#YEARINBOOKS 2019 - Camilla




Hvor mange bøger fik du læst og gennemførte du din Goodreads challenge?
I 2019 havde jeg faktisk ikke sat mig et mål på Goodreads. Hvorfor, det husker jeg faktisk ikke, for at være ærligt, og havde jeg sat et, så havde jeg nok ikke nået det alligevel. Jeg har i 2019 ikke læst videre mange bøger, men til mit forsvar har jeg også haft en hel del andre ting at tænke på i 2019, som har fyldt lidt mere end læsningen har. Det blev til 15 bøger hvoraf jeg læsten den ene to gange, og det er jo i princippet heller ikke skidt, selv hvis man gerne ville have nået mere.

Hvilken var den bedste du læste?
Det er et svært spørgsmål for at være ærlig, da jeg synes alle de bøger jeg har læst i 2019 har været nogle virkeligt gode bøger. Men jeg må nok give den til Legendary af Stephanie Garber. Ja, jeg ved godt det er 2'eren i en serie, så hvorfor ikke Caraval, som var den første? Det har lidt at gøre med, at selvom jeg virkeligt elskede den første og faktisk troede den ville være min fave, så kom jeg til toeren, og jeg kan ikke komme udenom at Dante løftede det hele lige lidt ekstra for mig. Jeg elsker Dante og det er utroligt at én karakter kan gøre så meget for en, for jeg elsker jo også Julian. Men Dante er bare lige en nyk bedre for mig, og så er der Jacks. Min forkærlighed for ham er slet ikke den samme slags som den jeg har for Dante. Dante ville jeg til en hvertid give mit hjerte til, men Jacks. Jacks elsker jeg så vanvittigt meget som karakter at det slet ikke er til at beskrive. Han er så velskrevet og giver det hele et ekstra twist og jeg kan ikke andet end at elske ham udover alle grænser. Så karaktererne har stor betydning når det kommer til hvorfor Legendary slog de andre bøger på målstregen.

Hvilken var svær at komme igennem?
Jeg tror ikke jeg havde nogle bøger i år der var direkte svære at komme igennem, da jeg synes de alle var super gode. Men skulle jeg udpege en, så ville det nok være enten A Court of Thorns and Roses, fordi jeg havde den med på ferie og konstant blev afbrudt i læsningen, så på den front var den svær at komme igennem, eller Night Circus. Night Circus var også en virkelig god bog, don't get me wrong. Men skrivestilen og den måde den konstant springer rundt forvirrede mig en del i starten, og derfor var den lidt svær at holde fast i, selvom jeg er glad for at jeg gjorde det.

Hvilken var dit bedste køb?
Ligesom min medblogger Helene må jeg nok give den ære til Sumpbaronens Rejse. Vi købte begge bogen på Fantasy Festival, hvor hun egentlig vidste mere om den på forhånd end jeg gjorde. Det tog dog ikke længe at overtale mig, da hun sagde ordet "gay" (ja, der skulle ikke meget til), og da jeg så mødte forfatteren også var jeg solgt. Jeg har ikke fortrudt det et eneste sekund og da vi så læste bogen begge to og kunne snakke om den undervejs blev oplevelsen bare endnu bedre. Og som Helene også giver ros for, vil jeg også nævne det faktum at forfatteren Christina E. Ebbesen er fantastisk til at holde læseren hooked, selv efter man har læst bogen.

Har du fortrudt et bogkøb?
Jeg har egentlig ikke direkte fortrudt nogen køb af bøger i år, da jeg har været meget specifik og målrettet med hvad jeg har købt. Dog vil jeg sige, at jeg måske "fortryder" en lille smule at have købt Capturing the Devil som hardback. jeg har resten af serien i paperback, men grundet nogle problemer med udgivelse eller whatever kunne jeg ikke få paperbacken på samme tid som hardbacken blev. Jeg blev en smule desperat og kunne ikke vente med at eje den, så jeg købte den i hardback, som ikke passer sammen med resten, og jeg har stadig ikke læst den, så jeg burde bare have ventet og købt den i paperback så den kunne passe sammen med resten. Men at have købt bogen i sig selv, det fortryder jeg ikke et sekund.

En bog du fik købt, men ikke fik læst?
Åh der er mange. Der er rigtigt mange. Har købt så mange bøger i 2019, det er næsten lidt dumt. Men så alligevel ikke. Jeg har blandt andet købt de første to bind i Bjergtaget som jeg ikke har læst endnu, men jeg glæder mig til når jeg skal igang med dem. Jeg har købt The Cruel Prince, Shadow and Bone, Circe, A Court of Mist and Fury, A Court of Wings and Ruin, The Watchmaker of Filigreestreet blandt mange flere. Men en bog jeg har læst som jeg ALDRIG kommer til at læse, er Illiaden. Jeg købte den på noget nær 17 kr i Budepest, trods jeg vidste jeg aldrig ville læse den. Jeg måtte bare eje den.

Mest læste genre?
Fantasy hands down. Tror aldrig jeg nogensinde kommer til at sige en anden genre som min mest læste, hvis jeg skal være ærlig. Fantasy er mit yndlings og jeg elsker det bare for meget til at andet nogensinde vil slå det. Tror faktisk det eneste jeg har læst, som ikke havde fantasyelementer var Måske En Dag af Colleen Hoover, Smukke Dreng af Charlotte Fischer og en starten på en yaoi manga. Det er til gengæld også gode bøger, som jeg virkeligt nød at læse!

Hvor mange bøger er din næste goodreads challenge på?
Jeg er ikke sikker på om jeg sætter mig et mål i år, da jeg har en masse andre mål for ting jeg skal nå i år. Blandt andet SKAL jeg have skrevet første udkast af min historie "Omegaen" færdig. Jeg skal ud og besøge mindst 5 seværdigheder i løbet af året, eller andre spændende steder (På den liste står blandt andet Hvidsten Kro og Sea War Museum Jutland). Jeg skal have min gæld betalt ud. Så jeg er ikke sikker på jeg sætter et mål på goodreads. Men som minimum har jeg et mål om at jeg SKAL have læst de 5 bøger jeg har til at lægge på min hylde, som jeg har lånt af min medblogger Helene sidste år. Så sætter jeg mig et mål på goodreads, Så bliver det ikke højere end det jeg nåede i år. Så kan jeg altid tillade mig at sætte det højere op, hvis jeg når i mål tidligt på året.

Kommentarer