#YEARINBOOKS 2019 - Helene




Hvor mange bøger fik du læst og gennemførte du din Goodreads challenge?
Det var lige før jeg ikke nåede det, men 3 dage før nytår, fik jeg læst min bog nr. 50, som var mit Goodreads goal. Jeg havde startet året med 30, men satte mit goal op efterhånden, som jeg var ved at nå mit mål tidligere på året. 50 er det højeste antal jeg har læst på et år, og jeg er ret stolt!

Hvilken var den bedste du læste?
Den første bog jeg læste i 2019 var Escaping from Houdini af Kerri Maniscalco og det er meget forudsigeligt, at denne bog var blandt mine to ynglings bøger i 2019. Jeg har en forkærlighed for alle bøgerne i Kerri's serie. Jeg har fuldstændig forelsket mig i karaktererne og bøgerne er skyld i at jeg har købt min først bookbox i 2019 - kun med Stalking Jack the Ripper merchandise. Det er en perfekt kombination af gys, historie og romance. Hvis du endnu ikke har læst serien og ikke har noget imod at læse på engelsk, så er det helt klart det hele værd at finde den!

Jeg kunne ikke vælge i mellem to, for jeg har forelsket mig i endnu serie om Jack the Ripper. Godt nok er det kun den første bog der specifikt handler om "The Ripper" i begge serier, men det historiske element gør det bare mere spændende. Især når det er historisk korrekt langt hen af vejen med forfatterens eget gæt på hvem der kunne være Ripperen. In the Rippers Shadow'af Laura Joh Rowland er dog ikke en ungdomsroman men en almindelig historisk roman med en hovedperson over de 30 år. Det fungerede rigtig godt til historien, da hendes alder og det at hun aldrig er blevet gift, har en stor betydning for historien. Der er dog ikke nær så meget romance i, men et helt team af skæve eksistenser, som skal løse en af de mest berømte mordsager i historien. Du kan læse min anmeldelse HER.



Hvilken var svær at komme igennem?
The Magician's Nephew. Den kronologiske første bog i Narnia serien, som blev udgivet som nr. 6. 
Sproget var okay nemt, for det er en børnebog. Men der var bare et tidspunkt hvor jeg måtte stoppe, og læse noget andet. Jeg tror det var name-dropping, da jeg ikke har læst noget af Narnia før. Selvom det her skulle forstille at være en introduktion til hele universet, så var det mange navne og ikke meget forklaring af, hvad der var bag ved navnene? Hvad er det for nogle lande/universer? 

Hvilken var dit bedste køb?
Sumpbaronens rejse af Christina E. Ebbesen. Det var det bedste og det underligste på den gode måde. Jeg havde virkelig hypet den her bog for mig selv og ville gå målrettet efter den til Fantasy Festival, da der var rabat og fordi jeg selvfølgelig gerne ville have en autograf i bogen, når nu jeg var der. Christina er også ekstremt god til fan-service og der var en del hjemmelavede ting og fanart der kom med bogen. Det endte også med at min medblogger Camilla og jeg læste den næsten på samme tid og fangirle over den. Christina gør virkelig et stort arbejde med at promovere sin bog og fastholde læseren, selvom man er færdig med bogen. 


Har du fortrudt et bogkøb?
Ikke et bog køb, men et bog bytte. Dead girls walking af Suzy Cox var en bog jeg fandt i et af de mange "små biblioteker" som jeg finder rundt omkring i Europa. Det er bare ikke altid, at man finder et stort udvalg af bøger i et sprog du kan læse. Så når jeg tager bøger med mig, som jeg vil ligge i de små biblioteker til at bytte med, tager jeg selvfølgelig en med mig. Den eneste jeg dog kunne finde var Dead girl walking, uden at læse bagsiden. Da jeg kom hjem fandt jeg dog ud af at det er en toer i en serie og serien lyder faktisk ikke særlig spændende?


En bog du fik købt, men ikke fik læst?
I know i know i know. I feel so bad. Jeg har ikke læst den sidste bog i Kerri Maniscalco's Stalking Jack the Ripper serie. Den kom ud flere måneder siden og jeg kæmpede den hård kamp med postnord for at få fat i min  beacon book box, hvor bogen skulle komme i (selvfølgelig med autograf). Det tog faktisk en hel måned. På trods af min kamp for at få fat i 'Capturing the devil', har jeg endnu ikke fået startet på den endnu. Det er endt med at blive en bog som vi begge to på bloggen vil læse "sammen". Book club style. Vi planlægger at læse x antal kapitler og går sammen og snakker om dem, før vi læser videre. Så nu går vi og venter på, at vi begge to ikke er i gang med en anden bog. 

Mest læste genre?
Overall tror jeg det er YA. Meget går ind under den genre. Selvom jeg i 2019 fik læser en helt del fantasy igen, efter at have genfundet min kærlighed for genren, så går de fleste af de bøger også ind under YA. Om ikke andet NA. Jeg kan meget kort lidt at dem i bøger er "relatable" på den ene eller den anden måde, i forhold til alder og erfaring i livet. Ikke at jeg er teenager mere, men jeg føler mig heller ikke helt voksen, selvom jeg skulle forstille en. (sad face) 


Hvor mange bøger er din næste goodreads challenge på?
40 indtil videre. Jeg ved jeg ikke læser særlig hurtigt, så jeg sætter ikke mit goal på flere hundrede. Så jeg holder det realistisk og så kan jeg sætte mit goal op, hvis jeg når de 40 bøger for tidligt. 



Kommentarer