Review - Assassin's Creed: Underworld af Oliver Bowden

Hvis nogen af jer kender mig personligt, så ved i jeg er en kæmpe computernørd. Jeg elsker at spille spil og især dem med en rigtig god handling. Assassin's Creed serien er en af dem og jeg har suget alt information til mig i forhold til 'The Assassin's Brotherhood'.

En af grundene til jeg er så vild med denne spil serie, er at det er meget historisk korrekt og der er historiske personer med. De forskellige spil foregår forskellige steder i verdenen og har mange historiske begivenheder med, fx. Den Fransk Revolution, piraternes kamp om deres republik ved Bahamas, tempelriddernes færden i mellemøsten og lignende.

Ideen man følger igennem alle spillene er en kamp mellem tempelridderne og The Assassins, for at få fat i "Pieces of Eden" som vi kender fra biblen som æblet fra det forbudte træ, men i spillene fremstår det som om at fragmenter af dette "æble" har gemt sig i andre genstande, som tempelridderne gerne vil have fat i, da de siges at give overmenneskelige kræfter, heler alle sår og gør en udødelig. De vil bruge disse kræfter til at komme til magten rundt omkring i verdenen. Derfor er det disse assassins' formål at finde disse fragmenter og gemme dem væk for tempelridderne.

Denne bog forgår i starten af det victorianske London 1962, aka industrialiseringen. Man starter med at følge en person uden navn, som blot kaldes "The ghost". Igennem bogen går "The ghost" under mange forskellige dæknavne, men folk som kender spillet "Assassin's Creed Syndicate", kender ham under dæknavnet Henry Green.
Det meste af bogen forgår længe tid før spillets handling og forklarer hvordan The Assassins, ved hjælp af "The Ghost" får informationer om tempelridderne i London. Tempelridderne sidder på dette tidspunkt på en del magtfulde pladser og ejer en del store og vigtig virksomheder, hvis hovedformål er at finde fragmenter af æblet, men ud af til ligner de bare almindelige gravearbejder virksomheder eller maskinfabrik mestre.

Bogen er delt op i tre dele, så den første er kun om "The Ghost" Og hans baggrund i Indien og hvorfor han blev en Assassin, anden del er mere om hans færden i London, mens tredje del er hvor handlingen fra spillet begynder og man endelig møder hovedpersonerne fra spillet, Jacob og Evie Frye. Netop fordi "The Ghost" ikke er hovedpersonen, høre man ikke forfærdelig meget om ham i spillet og kender ikke rigtig til hans baggrund for hans gerninger, som jeg ofte selv har undret mig over, i forhold til at han skulle forstille en meget erfaren morder. Det er lige præcis det bogens første to dele handler om. Hvorfor han er blevet som han er blevet og handler som han gør i spillet.

Ud over "The Ghost" lærer man også mange andre personers baggrund at kende. Personer som man egentlig tog som en selvfølge at de fx var på god fod med The Assassins, på trods af de egentlig er trænede mordere. Man er bare ikke vant til at stille spørgsmål ved det, når man spiller spillene. Så hvis man er hungrende efter flere detaljer omkring en masse "bi-personer" så er bogen lige til dig.

Mine kritikpunkter er dog at den er TUNG at komme igennem. Det tog mig en krig at komme igennem den, da den er skrevet på en meget speciel måde med meget lidt direkte tale. Jeg var lidt frustreret i starten, da jeg ikke anede hvem "The Ghost" var, da jeg egentlig købte bogen, fordi jeg var vild med selve spillet og hovedpersonerne Jacob og Evie Frye. Selve handlingen af spillet fylder lidt over 100 sider i bogen, hvilket jeg syntes er lidt synd. Desuden følger man kun Evies arbejde og høre kun om Jacobs, på trods af at det han laver er ekstremt vigtig i forhold til at rydde London for tempelriddere. Derfor har jeg valgt "kun" at give den 3 ud af 5 hjerter.

Til sidst vil jeg advare alle som IKKE er fan af Assassin's Creed og/eller ikke har spillet nogle af spillet. Bogen vil være meget svær at forstå, hvis man ikke kender bare lidt til deres baggrundshistorie. Derfor vil jeg kun anbefale bogen eller bøgerne generelt, hvis du på forhånd er fan af spillene, men blot vil have mere kød til benet.