Review - Maze Runner #5: Feberen af James Dashner

Endelig, endelig, endelig udkom den sidste bog af Maze Runner serien på dansk og jeg fik muligheden for at tilføje den til min samling. Længe har jeg ventet på at få en afslutning på denne fantastiske fortælling om Thomas og de andre beboere i Lysningen. Serien begyndte jeg egentlig ikke på, før jeg havde set den første film, da jeg er helt vild med Dylan O'Brien, som spiller hovedrollen i filmen.

Jeg forelskede mig hovedkuls i fortællingen, og jeg måtte bare læse bogen. Siden har den ene bog taget den anden og jeg er stadig dybt forelsket i denne hæsblæsende fortælling. En fortælling om den dystopiske verden, efter jorden rammes af soludbrud og en uforklarlig sygdom som æder af hjernen på de syge.

Som jer der har læst serie sikkert allerede ved, stilles der igennem lysboernes oplevelser en række spørgsmål om rigtigt og forkert, og om historiens faktiske gang. Fortællingen er fyldt med uopklarede mysterier, spekulationer og gisninger om, hvem der har gjort hvad og desuden også hvorfor. Kun enkelte ting ved vi men sikkerhed. 1: Verden er fyldt med sygdoms befængte, zombie-lignende køtere, 2: Store dele af både verden og dens befolkning er brændt af, under soludbrudene, og 3: Thomas og Teresa har arbejdet for WICKED; den organisation der placerede i sin tid lysboerne i labyrinten. Kort sagt er verden helt til rotterne. Alle teorier man når at opbygge i løbet af fortællingen bliver lynhurtigt pillet fra hinanden, delene spredes for alle vinde, og man står tilbage med en følelse af frydefuld frustration og et enormt behov for svar.

Her er det at Feberen kommer til at spille en stor rolle. Efter tre bøger fyldt med spørgsmål og en hvor man får en minimal oplysning om forhistorien, er det endelig tid til at få besvaret de mange spørgsmål. Det er i hverfald det der bliver sagt om bogen, og den forventning jeg havde til bogen, da jeg åbnede den og gav mig til at læse.

Sandt at sige, blev hemmeligheder optrævlet og loyaliteter bliver testet, som bagsiden af bogen også siger. Men som det er typisk for alle bøger i serien, smedes der rænker bedrag og spindelvæv af løgne, hvorend Thomas kigger hen. I alt det falske og mørke finder han sig selv ude af stand til at stole på andre end hans bedste ven og arbejdsmakker Teresa.

Fortællingen strækker sig over en periode på 11 år, og fortæller om Thomas' opvækst i WICKED's base. Med indblik i hans liv og vigtige episoder i hans opvækst, mellem hans hyppige sundheds tjek og daglige undervisning, får man et glimt ind i alt der der har været til baggrund for Thomas' tur ind i Lysningen og Labyrinten.

Thomas er opvokset med en triviel hverdag, og grundet kedsomhed og manipulation fra WICKED's side, ender han med at arbejde på projektet med at bygge labyrinten sammen med Teresa. Det viser sig dog snart at Thomas ikke har fået mere end halvdelen af sandheden om hvad der skal foregå og han kommer til at fortryde de ting han har været med til. Han føler ikke han kan få ro med sig selv før han redder de andre lysboere fra labyrinten. Han får med Teresa's istandsat en aftale med Kansler Ava Paige, om at blive sendt ind i labyrinten med hans minder intakt, på det forskud at skulle observere på nært hold og melde tilbage med notater om hvad der foregår i lysningen. Som alle der har læst første bog i serien ved, vågner Thomas op i boksen uden hans minder, Feberen afsløre et endnu større bedrag og Thomas føres endnu engang bag lyset, da han alligevel gennemgår annihileringen mod hans vilje og får slettet alle minder, inden han sendes ind i Labyrinten.

Man får gennem bogen masser af nye informationer og bogen var for mig noget lettere at læse end de tidligere bøger. Dog fik jeg ind imellem en følelse af at de ting jeg læste var en smule meningsløse, selvom de i det store og hele bidrog til den samlede mening med historien. Derfor har jeg valgt at give bogen 4 hjerter.

Jeg vil helt klart anbefale bogen til alle der er vilde med serien, da man får et helt særligt kig bagom kulisserne på den store labyrint og hvordan det hele kom til. Bogen er en forhistorie til den første bog i serien, men som bagsiden af bogen også foreskriver, giver den god mening at læse efter de andre bøger i serien, for ikke at afsløre så meget og ødelægge læseoplevelsen for sig selv i forhold til selve Labyrinten.