Review - Pæon Pavillonen af Lisa See

Da jeg for en kort periode bor hjemme hos mine forældre mens jeg er i praktik på min uddannelse, har jeg ikke adgang til alle mine egne bøger før jeg igen kommer hjem i egen lejlighed. Derfor gik jeg på jagt i min mors bogreol for at se om der var noget spændende, jeg ikke allerede har læst. Her fandt jeg Pæon Pavillonen af Lisa See.

Efter at have læst bagside teksten og forhørt mig hos min kære mor, som mindes at hun synes bogen var god, tog jeg beslutningen. Det skulle være min næste bog og jeg glædede mig til at komme igang med noget nyt.
Da jeg begyndte at læse bogen forventede jeg en nok en fortælling i en lidt lysere tone, end hvad jeg fik. Jeg forventet en let og elegant kærligheds fortælling, men i stedet fik jeg en hjerteskærende og skæbnesvanger historie om kærlighed, tab, lidenskab og endnu mere kærlighed.

Historien tager sted i det gamle Kina, nogle år efter Mingdinastiets fald, hvor vi følger den unge jadepige, Pæon. Pæon er trolovet med en ung mand kaldet Wu Ren, og som alle andre unge piger ser hun frem til den dag hun skal træde over tærsklen til hendes nye hjem, med længsel i hjertet.

Men alting ændre sig, blot tre dage før hendes fødselsdag, da hendes fader får opført jadepigens yndlings opera, Pæon Pavillonen, som gave og for at fejre helligdagen der falder sammen med pigens fødselsdag.

Alle kvinder i husstanden samt alle kvindelige gæster er under forestillingen skjult bag et forhæng, da kvinder ikke må ses af andre mænd ind sin svigerfamilie og ægtemand. Det sker imidlertid det, at der er en sprække i forhænget, som Pæon får pladsen foran, så hun kan se en smule af forestillingen, men også af de mandelige gæster. Her får hun øje på en ung mand og finder ham tiltrækkende, lige fra første øjekast. Dog er hun nødt til at forlade sin plads og komme ud for at trække luft, da operaen vækker en masse følelser i hendes indre og gør hende fuldstændig ør og fortumlet af overvældende følelser. Der går ikke længe før hun ikke længere er alene. Manden hun havde spottet i mængden stod pludselig foran hende og fra det øjeblik blev intet igen som før.

Efter deres første møde rammes Pæon af elskovssyge til denne fremmede digter og man følger hendes forsøg på at distrahere sig selv fra det faktum, at hun skal giftes med en anden mand, end den mand hun havde mødt i en pavillon in hendes have, den mand hun elskede. Man følger hende, da hun langsomt sygner hen og da hun kort før sin død finder ud af, at hendes elskede digter i virkeligheden er den man, hun var bestemt til at skulle giftes med. Efter hendes død følger man hendes tilværelse som et sultent genfærd, da noget gik galt under ceremonierne ved hendes begravelse, og hun derfor ikke kunne vandre videre til efterverdenen.

Man følger hende gennem mange år i hendes kamp på at nå den mand hun elskede og få det bryllup med ham, som hun længtes sådan efter. Man følger hende da Wu Ren tager først en hustru som tidligt dør, ligeledes af elskovssyge, og man følger hende da Ren tager sig sin anden hustru. Alle Pæon's følelser bliver som ens egne og man venter selv i spænding på, om det nogensinde skal lykkes hende at få sit bryllup, at få den mand hun elsker og at få afsluttet den ceremoni af hendes begravelse som i alle disse år, ikke var færdiggjort, så hun kan rejse videre og blive en ane, frem for et sultent genfærd.

Jeg giver bogen 3 hjerter, da jeg personligt må sige at fortællingen var fantastisk og jeg nød at læse den, selvom den ikke var helt hvad jeg havde forventet. Dog havde jeg visse problemer med at holde fokus omkring midten af bogen, da nogle ting på det tidspunkt virkede ligegyldige. Dette viser sig dog når man komme længere hen i fortællingen, at være en fejlvurdering, da det hele samlet set giver en episk fortælling om en piges rejse fra fascineret ungpige forelskelse, til den dybeste og fineste kærlighed. Jeg ville ønske jeg kunne give bogen en højere rating, men på grund af mine problemer med at holde fokus på bogen, samt følelsen af meget tung læsning, kan jeg ikke med god samvittighed give den mere.