#YearInBooks - Helene


Så er et år mere gået og det første år, hvor jeg for alvor gjorde noget ud af læsningen. Ikke at jeg ikke har læst en masse bøger før 2017, men det var i 2017 hvor jeg begyndte at "dyrke" læsningen som en hobby og meget mere end bare at tygge mig igennem bøger, men også deltage i bogverdenens community og oprettede denne blog sammen med Camilla.

Det har hjulpet rigtig meget at have en anden person, at dele denne blog og instagram med, da jeg endelig føler, at jeg kan få min begejstring ud sammen med en anden person og diskutere forskellige genre og plots. Det er jeg meget taknemmelig for.

På billedet ovenfor er en del af de bøger jeg fik læst. Det er dem jeg ejer selv i fyisisk form. Jeg skifter nemlig lidt mellem at låne dem, købe dem fysisk eller som e-bøger. 

For at få afsluttet 2017 ordenligt, har jeg derfor lavet nogle year in books tags, som vi svare på her og hvis du selv gerne vil låne dem, så sætter jeg dem nederst på dette indlæg, så du bare kan kopier dem og bruge dem selv. 

Hvor mange bøger fik du læst og gennemførte du din Goodreads challenge?
Min Goodreads Challenge var igen i 2017 sat på 25 og jeg fik læst 26! Jeg var bange for, at jeg ikke ville kunne nå det inden nytår, men den sidste og 25. bog som jeg havde planlagt, blev skiftet ud med en e-bog på min mobil i sidste øjeblik. Dette gjorde det meget nemmere at læse lige hele tiden, i stedet for at jeg skulle slæbe en bog med mig overalt. Ud over det, fik jeg også taget e-reolen, bibliotekernes egen app, i brug. De har gratis lyd- og ebøger, og selvom jeg aldrig rigtig har været til lydbøger, blev jeg alligevel hooked på en lydbog, som jeg hørte når jeg var ude og træne. 

Hvilken bog var den bedste du læste?
Denne er svær, da jeg har læst to af samme serie, som jeg er blevet totalt forelsket i!! Stalking Jack the Ripper og Hunting Prince Dracula af Kerri Maniscalco. Det er simpelthen lige mig. Det er nogle historiske romaner som blander den reelle historie med nye fiktive karakterer, som skal opklare forbrydelserne. Alt dette foregår i en af min ynglings tidspunkter i historien, den Victorianske tid, og er drysset med en smule romance og uhygge. De er simpelthen fantastiske og kan helt klart anbefales.

Hvilken var svær at komme igennem?
Helt klart Assassin's Creed: Underworld. For at være ærlig, har den været på min "reading" liste på Goodreads siden februar 2016. Jeg startede den nemlig i sin tid, hvor jeg sad i et fly til Florida og havde godt med tid. Bogen fangede mig bare let ikke og jeg læste et kapitel med flere måneders mellemrum. Fik endelig taget mig sammen efter godt et år.
Det er ikke fordi historien fejler noget. Tværdigmod, så forklarer den rigtig meget, som jeg har undret mig over i selve spillet; Assassin's Creed: Syndicate. At sige det burde være standard læsning for alle der er fan af Assassin's Creed er måske en overdrivelse, men den er fyldt med aha-oplevelser.
Måden den er skrevet på, er dog grunden til det tog så lang tid. Den er ekstremt beskrivende og der er næsten ingen direkte tale i nogen. Derfor er det meget solid tekst med en masse informationer om en masse personer, som egentlig ikke er så vigtig for selve plottet alligevel. Det afskrækker mig lidt for at læse andre Assassin's Creed bøger af samme forfatter. 

Hvilken var dit bedste køb?
Et meget tilfældigt og spontant køb af en Sherlock Holmes samling på 12 bøger til 50kr!
Jeg var med mine forældre ude og kører en lørdag, hvor vi ikke rigtig havde et mål, men bare ville ud. Vi stopper ved en gammel nedlagt tank, hvor det ser ud som om, at butikken stadig er åben. Da vi kommer derind, er det dog et af de mange kræmmermarkeder, hvor man betaler for at have en stand og så sælger nogle andre dine ting. Mens mine forældre fandt nogle flasker vand inde ved deres lille cafe, gik jeg rundt og kiggede på hylderne og fandt hele samling af Sherlock Holmes på dansk, bundet sammen med gammelt sejlgarn. Glemte næsten hvordan man trak vejret!

Har du fortrudt et bogkøb?
Jeg tror aldrig jeg har fortrudt et købt, men jeg ville have gjort det, hvis jeg havde købt de Sherlock Holmes bøger første gang jeg fandt dem, i en brugt boghandel. Der kostede de nemlig 70kr pr. bog dog med 20% rabat den der. Jeg købt dem ikke, da jeg var bange for at købe én og nogen ville købe resten, før jeg havde råd til resten.

En bog du fik købt, men ikke fik læst?
Jeg har købt nogle stykker, som jeg endnu ikke har fået læst, men den seneste er Mordet i Orientekspressen af Agatha Christies. Det var en sød lille paperback med den nye films forside. Så selvom vi allerede har alle hendes bøger herhjemme, så måtte jeg bare eje den. Det gør skam heller ikke noget når Johnny Depp er på forsiden. Jeg har set filmen i biografen to gange efterhånden, så jeg glæder mig til at læse den som bog også. 

Mest læste genre?
Jeg tror i år jeg har læst mest romance/NA bøger. Der er i hvert fald blevet knust mange hjerter i løbet af øret og de er for det meste også blevet helet igen. Jeg elsker virkelig kærligheds historier, for fyre er alitd 100% bedre i bøger, end de er i virkeligheden. Desuden kan jeg godt lide, når de handle om nogle på min egen alder, da man kan nikke genkendende til mange af de problematikker de ofte har i bøger. Det er nemt at leve sig ind i!

hvor mange bøger er din næste goodreads challenge på?
Jeg forsætter med at have min challenge på 25. Det var lige op over, at jeg ikke nåede det i 2017, men der blev ikke læst meget den sidste halvdel af året, da jeg flyttede til Herning og boede på et dobbeltværelse og derfor blev det lidt sværere at koncentrere sig om at læse og skrive blog. Heldigvis flytter vi hver for sig igen her i midten af januar efter eksamen, så jeg håber på at jeg i løbet af året kommer si godt med, at jeg måske kan sætte antallet lidt op. 



#YearInBooks tags
Hvor mange bøger fik du læst og gennemførte du din Goodreads challenge?
Hvilken var den bedste du læste?
Hvilken var svær at komme igennem?
Hvilken var dit bedste køb?
Har du fortrudt et bogkøb?
En bog du fik købt, men ikke fik læst?
Mest læste genre?
hvor mange bøger er din næste goodreads challenge på?

Kommentarer