Review - What light af Jay Asher


Så er det den tid på året igen, hvor man skal i gang med kærlighedsromanerne og julebøgerne! Der bliver desværre ikke læst så meget, grundet eksamen, men heldigvis (i dette tilfælde) har jeg lagt til og fra skole, og kan høre lydbøger hele vejen! Det er virkelig blevet en god vane for mig, og det gør også, at jeg ikke falder helt hen!

I år så jeg en masse på goodreads tilføje "What light" af Jay Asher til deres to-read liste og da jeg læste beskrivelsen af den tænke jeg med det samme "det er min julebog." Det er en YA, en let lille kærlighedshistorie, så man rigtig kan komme i stemning. Min anden tanke var "vent, er det ikke ham der har skrevet 'døde piger lyver ikke'?
Og så blev jeg straks forvirret.

Den bog var meget karakteristisk for mig. Det mange år siden jeg læste den (længe før tv serien kom ud, og den rigtig blev populær), men den havde virkelig gjort indtryk på mig. Dengang jeg læste den, læste jeg ellers kun cheesy fantasy bøger. Så at samle en bog op der handler om selvmord? Det var vildt. Ud over det er det den første bog, som jeg kan huske jeg har læst, som er skrevet i nutid.

Jeg blev derfor en smule skeptisk over julehistorien. For det første er det en voksen mand der skriver en YA roman om en ung pige? Og så lige Jay Asher? Men jeg var altid nød til at høre den.

Historien handler om Sierra's december. Hver eneste december drager hende og hendes familie til Californien for at sælge juletræer fra deres juletræs landbrug. Hun er derfor en hel måned væk fra sin skole og sin dagligdag, for at sælge juletræer.

Det er velkendt for hende og hun kender en masse mennesker i Californien, men der kommer selvfølgelig en ny person ind i billedet. Caleb!

Hendes veninde i Californien kan dog straks komme med rygter om Caleb fortid og siger Sierra hellere må holde sig væk! Men gør hun det? Nope!

Det Caleb har gjort i sin fortid bliver hurtigt et moralsk dilemma. Skal man tilgive en person, som har gjort noget groft/uhyggeligt, eller skal man dømme dem for det?
Sierra kendte ikke Caleb den gang og kan derfor ikke dømme ham uden at kende hele historien, men jeg vil indrømme det noget jeg selv skulle tænke mere over, end et par uger, før jeg indledte et forhold.

Sad lidt med samme følelse, som da jeg læste "Det ender med os" af Colleen Hoover, hvor kæresten har en uheldig tendens og man har den der "det er kun sket én gang, og han siger han ikke vil gøre det igen".
Ikke at Caleb har gjort Sierra noget, men det er den tanke jeg sidder lidt med.
Men bevares, det er YA og det er jul. Julen handler om kærlighed og tilgivelse.

Den er som mange af Kasie West's YA romaner meget lige til at læse. Plottet er ikke fantastisk og storslået, men bare lidt hyggelig.

Jeg har selv en veninde, som er kærester med en juletræsavler (ja jeg er fra Jylland). Når jeg kom op på skolen, genfortalte jeg alt der var sket i lydbogen på min vej til skolen. Jeg skal lige sige, at hun ikke var glad for slutningen. Jeg selv syntes heller ikke den var helt den rigtige, lige op til jul.


Kommentarer