Review - Escaping from Houdini af Kerri Maniscalco

Det er næsten ikke fair, så meget jeg elsker den her bog serie. Så er du advaret. Jeg er totalt biased.

Jeg er totalt modsat af andre, når der er en bog jeg elsker virkelig VIKELIG meget, så gemmer jeg den. Jeg læser den langsomt og lader mig selv leve i bogen i min fantasi, så længe som muligt. Det lyder måske åndsvagt, men jeg kan ikke lade være.
Så jeg kan ikke kun give PostNord skylden for, at jeg første blev færdig med bogen i 2019. Besvares, det tog mig næsten 2 måneder at få den, da den endelig var udkommet, på trods af at jeg havde forudbestilt den.

I denne bog følger vi igen Andrey Rose Wadsworth og Thomas Cresswell. Watson og Sherlock kan godt gå hjem og ligge sig. Parret er nu på vej imod Amerika ombord på RMS Etruria, på vej til New York for at løse deres næste mysterium. Men deres rejse til New York bliver lige så spændende, som de andre morder mysterier de har været involveret i.
RMS Etruria som hun så ud dengang

Skibet har et karneval/cirkus ombord - Moonlight Carnival. En gruppe af artister, som er ansat til at underholde gæsterne ombord på skibet hver eneste aften, fra England til Amerika. Det viser sig dog hurtigt at blive lidt for spændende. Unge kvinder begynder at dukke op; dræbt på makabre måder med artisternes udstyr. Det er nu op til Audrey Rose og Thomas at løse mysteriet bag mordene, men de har kun indtil skibet ligger til i New York.

Hvis man har været en af de heldige, som har forudbestilt bogen, er man sammen med bogen indehaver af et sæt af Tarot kort. Disse er lavet specifikt til bogen og viser de forskellige artister i karnevalet. Disse Tarot kort spiller også en vigtig rolle igennem hele bogen og hvis man ikke er indehaver af disse, vil jeg foreslå evt at skrive dem ned, når de bliver nævnt i bogen, sammen med deres betydning. Det kan hjælpe med at finde ud af hvem morderen er, før de gør det i bogen. Personligt syntes jeg det er en genial måde at Kerri har fået integreret noget så mystisk, som kortlæsning. Det er en ordentlig omgang symbolik og jeg er vild med det.

I bogen møder Andrey Rose også de forskellige artister og kommer tættere ind på livet af dem af forskellige grunde. Men en jeg gerne vil nævne, er ham, som jeg ikke ved om jeg kan lide eller ej.
Mephistopheles. Manden med det vildt irriterende navn, som jeg nægtede at prøve at stave, når jeg snakkede med Camilla om bogen. Manden er mystisk og som resten af sine artister, vil han ikke snakke om hvem han er bag masken, som han aldrig tager af. Han begynder at komme imellem Audrey og Thomas, hvilket er resultatet af Audrey's plan, for at finde morderen. Det er dog ikke med hendes gode vilje til at starte med og der er mange sårede følelser igennem hele bogen, som langsomt knuser ens hjerte.

Noget jeg også bed mærke i, er hvor meget Thomas og Andrey's onkel er begyndt at stole på hendes evner. På trods af at der stadig er nogle retningslinjer der skal følges, når man er kvinde i 1889, så er disse to mænd åbne til hendes meninger og hendes evner inden for efterforskning og obduktion af morderens ofre. Det er forbandet sjovt at læse om de andre der er fuldkommen stødt, på grund af at de lader hende gøre de ting, som hun nu gør for sin onkel.

En anden ting jeg gerne vil påpege er det virkeligt datidige sprog, som holdes igennem hele bogen. Man kan virkelig mærke den research der er blevet udført, før og mens bogen er blevet skrevet. Alt lige fra tøjet, maden, sproget, maner i finere kredse og meget er historisk korrekt. Kerri har fundet frem til en seriemorder, som jeg selv ikke var bekendt med, som viser sig at være inspirationen til morderen i denne bog. Hvor hun dog har fundet ham henne, da han ikke er særlig kendt, er mig en gåde. Det er blot en af mange ting, som jeg altid er imponeret over ved hendes bøger.
Af denne grund kan jeg kun anbefale at læse "authors note" til sidst i bogen, da hun her gennemgår de historiske korrekte ting og hvor hun har taget egen kunstnerisk frihed.

Jeg giver selvfølgelig Escaping From Houdini 5 ud af 5 hjerter, da jeg er lige så imponeret, som jeg plejer af Kerri Maniscalcos bøger. Jeg er virkelig spændt på den sidste bog i serien (og også lidt trist over at den så er overstået), men jeg glæder mig lige så meget til at høre om hendes hemmelig projekt som hun har gang i.