DIY: bogmærke etui

En gang i mellem får jeg nogle dumme ide, og så udlever jeg dem. Det er mit motto og det passer godt på denne DIY. Jeg blev træt af at have min bogmærker liggende alle mulige steder, for jeg har ret mange af dem. Og alligevel bliver de væk for mig? Men det er jeg vel næppe den eneste der kender til.

Derfor gik jeg på jagt i Søstrene Grene, for at finde et eller andet jeg kunne have mine bogmærker i. Jeg kom forbi en boks med magnetisk låg, som var formet som en bog i flere forskellige størrelser. Men som så meget i Søstrene Grene, havde de alle nogle hæslige farver med et sært mønster.

Så jeg satte mig for, at lave den om til noget der kunne minde om en læderindbundet bog.


Jeg brugte:


  • Kassen fra søstrene Grene
  • Akrylmaling (Brun og guld)
  • Stor pensel
  • svamp (Den på pind kan også købes i Søstrene Grene
  • Karton eller tykt papir
  • Saks
  • Malertape
  • Hobbykniv
1. Dæk de områder som ikke skal males, med malertape. 
Kassen som jeg har fundet, har allerede stregerne på siderne, så det ligner sider i en bog. Derfor dækkede jeg alle kanter til, som er lige op af et område der skal males. Malertape er beregnet til det, men jeg tænker at man også kan bruge andet. Så længe man ikke presser det for hård på overfladen, så der evt kan opstå skader. 



2. Mal bogen og lad den tørre
Jeg havde malingen i forvejen og mindes ikke hvor jeg har det fra, men det tager ikke længe om at tørre. Jeg gav hele kassen 3 lag maling med en halv times mellemrum. Vær opmærksom på, at akryl maling er lavet af plastik og har derfor en sjov konsistens. Det kan strække sig ud når det er helt tørt, men også sprække. Så tag tapen af meget forsigtigt, hvis du har malet over det. Brug evt en kniv til at skære rundt i kanten.

3. Lav dine mønstre
Jeg havde først tænkt mig noget helt vildt, men jeg kunne godt se, at det blev svært at skære ud. Gik derefter med noget min tålmodighed havde det lidt bedre af (se billede nedenfor). Mønstret skal nemlig tegnes på et tykt stykke papir og skæres ud. Jo tykkere papiret er, jo større chance er der for at papiret ikke går i stykker, når du begynder at bruge malingen. 
Jeg tapede ikke de små skabeloner fast, da jeg ikke ville skade malingen under. Det burde jeg måske have overvejet alligevel, for jeg malede lidt ud over kanten. Men rettede det op til sidst med noget af den brune maling igen. 
Jeg brugte svampen til at dubbe guldmalingen på, for at være sikker på ikke at ædelægge papiret ved at bruge en stiv pensel. 


Jeg valgte kun at male den ene af siderne og ryggen, da det er det eneste man kan se, når den står i reolen. Bliver jeg mere inspireret, kunne jeg måske godt finde på at skrive noget tekst på, i det store guld felt, men jeg kan ikke blive enig med mig selv om, hvilken bog det skal være, hvis jeg skulle skrive noget. Indtil da må det være et mysterium, indtil man tager bogen ned af hylden. 



Kommentarer