Review - The Hazel Wood af Melissa Albert

Da min medblogger Helene var en tur i London i efteråret, besluttede hun sig for at hun ville købe en surprise bog med hjem til mig. Noget jeg satte rigtig stor pris på, og som gjorde mig rigtig glad, fordi hun synes at lige netop jeg fortjener en "souvenir" fra hendes rejse.

Den bog hun fandt til mig, var en signeret udgave af The Hazel Wood af Melissa Albert. Ikke længe efter hun kom hjem, blev jeg en dag afbrudt i morgenroutinen af postbuddet der ville levere pakken. Kan du lige forestille dig hvor glad man blev for den overraskelse?
Det tog mig lidt tid før jeg kom igang med bogen, men da jeg endelig kom igang, fortrød jeg det ikke. Jo jo, det tog mig da lige et øjeblik før jeg blev fanget, men sådan synes jeg tit det er. Handlingen skal jo altså lige have lov til at bundfæste sig, så ingen beklagelser på den front.

Så ja, det tog måske lige et øjebik at komme igang, men da jeg så kom igang! Da skal jeg love for at jeg gav den gas og blev godt fanget af historien. Jeg er helt vild med en bog, der er fyldt med så mange overraskelser og mysterier der skal opklares. I starten blev man lullet ind i den tro, at det ikke var "så slemt", det man ville komme til at opleve i bogen; at uheldet der følger Alice og Ella hvoren de går hen, ikke er stort andet end uheld, men ak. Så vel viser det sig ikke at være. For da Alice og Ella endelig tror de er fri af uheldet, er det der det virkelige uheld fanger haler ind på dem og napper i deres hæle.

Ja for da de endelig finder ro nok, til at Ella kan blive gift, og Alice begynde på en skole sammen med hendes stedsøster, går det virkelig galt. Ella er overbevist om at de er sluppet fri af fortidens klør, men da Alice en dag kommer hjem fra skole og finder både Ella, hendes stedfar og stedsøster forsvundne, står det klart og tydeligt at de IKKE er sluppet fra fortiden.

I panik opsøger Alice hendes eneste ven Finch; sammen må de ud og lede efter Ella. Det bliver en hæsblæsende rejse med mange twists and turns, som de må finde en vej igennem, for at nå frem til det sted, hvor de tænker at kunne finde hende; The Hazel Wood. Alice's bedstemors estate, som hun ellers altid har fået formanet at holde sig langt væk fra.

Allerede første gang vi møder Finch, rootede jeg for dem. Han er en karakter jeg ville ønske man havde fået mere viden om, og jeg ville ønske at det ikke endte ham som det gjorde. Det er dog noget, jeg ikke vil komme videre ind på her; det skal alligevel være noget man selv får lov at læse sig frem til. Men husk, i en bog som denne, er intet hvad det ser ud til at være.

Jeg synes virkeligt at bogen her er en særlig fortælling, med mange krumspring og abstraktioner på vejen gennem bogen. Det er fantastisk, men samtidig har det for mig også gjort det en lille smule svært, faktisk at følge handlingen til tider. Der var mange steder, da man kommer til den virkeligt kringlede del, hvor jeg måtte læse sætninger flere gange, for faktisk at være sikker på hvad der skete.  Det forstyrrede desværre min læsning en smule, trods jeg ellers er rimeligt habil i det engelske. Det ændre ikke på at historien var god. Det var bare en smule kringlet at følge med i, noget af tiden.

En anden ting, jeg ikke var helt så meget fan af, som jeg var af resten af bogen, var slutningen. Der var nogle ting der, der ikke helt gav mig det jeg havde forventet og ønsket. Ikke at det nødvendigvis er en dårlig ting, for noglegange kan det uventede, være det allerbedste. Men i dette tilfælde gjorde det desværre intet godt for mig. Man ender ud med en pige, der egentlig bare går rundt som i en form for tåge, og føler sig tom inden i. For mig, føles det lidt som om der mangler en sløjfe ovenpå gaven, så at sige. Det giver mig en følelse af at er ligesom mangler et eller andet.

Trods det, er konceptet og plottet af historien super godt, og jeg synes stadig det er en rigtig god bog. Men jeg kan desværre ikke give den mere end 3 hjerter, da disse ting lidt forstyrre mit samlede syn på bogen.
Det er dog en stor 3'er, da jeg virkelig synes at konceptet er godt. Der er bare ting der i min mening kunne have være gjort bedre og anderledes. Jeg synes helt sikkert stadig den er værd at læse, trods disse ting.