Review - Nattens Cirkus af Erin Morgenstern

Efter en lang periode hvor jeg faktisk ikke har læst ret meget, har jeg endelig fået sparket gang i mig selv igen og det er skønt.

Jeg har brugt rigtig meget tid på min skrivning de sidste par måneder blandt andet på grund af Camp NaNoWriMo, men efter at have skrevet et kapitel med en masse mørke maskerade feels, begyndte det at gippe i fingrende på mig, for at begynde på Nattens Cirkus. Den har ellers stået på reolen og dømt mig for ikke at læse mere, lige siden jeg købte den, men nu blev det tid, og det var noget af en rejse, må jeg sige!
Da jeg først samlede bogen op var jeg fuld af forventninger, og de var tårnhøje. Jeg drømte om magi, mystik og noget mørkt og ubeskriveligt. Og det fik jeg. Da jeg først lige kom igang. Den første lange tid læste jeg ikke meget mere end et kapitel ad gangen og ja det var lidt sløvt, men som sagt var jeg samtidigt dybt optaget af min egen skrivning. Derfor tog det mig lidt tid før jeg faktisk kom ind i historien.

Allerede på første side blev jeg en lille smule forvirret, da jeg sjældent finder bøger der er skrevet som om det er dig, læseren, det handler om. Det gjorde Nattens Cirkus på allerførste side, men jeg tænkte at det vendte jeg mig nok til. Lige indtil jeg vendte siden og der blev skriftet fokus og alt pludselig var skrevet i 3. person. Nå ja, det var da noget man kunne ryste af sig når man så læste videre, og det var jo ikke fordi jorden gik under af den grund. Faktisk var det slet ikke skidt, for det vakt noget i mig. En nysgerrighed og et ønske om at forstå meningen hermed. Så man kan vel sige at jeg faktisk blev draget ind i historien fra start. Bogstaveligt talt.

Da jeg så kom lidt længere ind i historien må jeg indrømme at jeg fortsatte med at være lidt forvirret. Der blev ofte skiftet perspektiv og hvem man fulgte og hvornår tingene foregik, og til tider blev det desværre en lille smule forstyrrende for læsningen. Dette var virkeligt en skam, for jeg blev hurtigt glad for de to hovedpersoner og for selve det overordnede koncept af historien.

Men på trods af alt det, så er historien alligevel det hele værd. Jo længere man kommer ind i bogen, jo mere mening giver det hele. De mange forskellige plotlines mødes og binder en bittersød sløjfe på historien.

Der er romantik, der er mystik og der er magi. Og der er alt sammen ting jeg personligt elsker at læse om. Ikke nok med det så fik bogen sat gang i nogle følelser hos mig, som jeg har svært ved at sætte finger på. Men den fik mig til at føle. Det er noget jeg synes er rigtig vigtigt i en god bog. At den får en til at føle, og det gjorde Nattens Cirkus. Den fik mig til at føle, og den fik mig til at tænke.

Nattens Cirkus er en bog jeg varm vil anbefale hvis man er lidt vil med hele den her mørke, magiske trope, fyldt med kærlighed.
Den får af mig 4 ud af 5 hjerter, da den gav mig mange ting jeg trods den forvirring jeg oplevede mens jeg læste bogen.