Review - En shopaholics jul af Sophie Kinsella

Anmeldereksemplar fra FlamingoBooks 

Så er det ved at være jul og der er ikke noget mere hyggeligt end at begrave ansigtet i en julebog, drikke æblegløgg og spise uendelige mængder af juleslik. Det er i hvert fald hvad jeg har gjort, jeg ved ikke med jer? 

Jeg var så heldig at FlamingoBooks sendte mig en tidlig julegave i form af en rigtig hyggebog om vores kære shopaholic Becky. Hun er ikke blevet meget bedre med indkøbende og der faktisk bare er mere der skal købes ind, når nu det er jul. Jul er generelt en god undskyldning for shopping, har jeg bemærket. 

I denne bog trækker hendes forældre sig tilbage og lader for første gang Becky tage over til jul. Hvis der ikke før denne nyhed var panik i øjnene på Becky, så kom der i hvert fald hurtigt. Hun har sin helt egen måde at holde jul på, men igennem hele bogen kommer der flere og flere "krav" fra alle de selv-inviterede gæster. Blandt andet hendes øko-venlige veganer søster, som syntes alt ved julen er problematisk for miljøet. Becky prøver sit bedste for at gøre alle glade, men selvfølgelig går alt mere eller mindre galt for hende og folk vil pludselig ikke snakke sammen. 

Det er en klassisk julebog og meget lig de mange julefilm der kører på tv hvert år. Det er en feel-good bog, hvor man sidder og ryster på hovedet over de længder hun går, for at få fat i den perfekte julegave til hendes mand Luke og man krymper sig, hver gang hun gør noget utroligt pinligt - hvilket hun gør utrolig ofte.

Becky er en rigtig people-pleaser. Jeg må indrømme der var øjeblikke, hvor jeg var irriteret på hende og jeg havde lyst til at skrige "Tænk på dig selv først!" men på den anden side, har man virkelig lyst til at være venner med hende, da hun virkelig er en likeable type. Man kan godt sige at hun tilpasser sig, til hvem end hun er sammen med. Hvilket gør julen lidt sværere, når der er 10 mennesker, som man skal tilpasse sig på samme tid.

Hele vejen igennem er man inde i Becky's paniske hoved og alle får alle hendes sjove tanker leveret med en tyk britisk charme og hendes ideer der stikker fuldstændig af - som blandt andet ender med en pinata til jul. Det hele bliver fortalt i øjenhøjde med læseren - let og flydende. Der er ingen dybere mening med historien, men man kan bare slå hjernen fra og nyde en hyggelig lille historie op til jul og glæde sig over, at man ikke selv har lige så meget at se til.

Kommentarer