Review: Three Dark Crowns af Kendare Blake

Okay denne bog har været lidt af en rutsjetur, men på den gode måde. Jeg havde ingen ide hvad jeg gik ind til, til at starte med. Det var en af de bøger jeg blev tiltrukket af, fordi jeg har set den all over instagram og forsiderne til serien er simpelthen så smukke. Jeg behøvede næsten ikke at læse bagsiden, før jeg vidste, at det sikkert var noget for mig.

Det er en rimelig kompliceret fantasy serie, så hold godt fast.
Vi starter bogen på en ø der hedder Fennbirn. Igennem mange hundrede generationer er der blevet født et hold trillinger af dronningen, hvor efter hun forsvinder. De trillinger har ofte hver sin magiske gave/kræfter. I denne bog følger vi Mirabella som er en elemental, en person som kan styrer vind, vand, ild og jord. Hendes tvillingesøstre Katharine som er poisoner, en person der er ekspert i gift og kan spise gift uden at blive syg eller dø og Arsinoe som er naturalist, personer der kan få blomster til at gro på kommando og ofte har et bånd med et dyr, som bliver deres følgesvend.

Dronningerne skal kæmpe mod hinanden i en kamp om tronen og ingen kan blive kronet, uden de to andre søstre er døde. De bliver derfor opdraget af en højtstående familie af samme gave, som dem selv. De bliver trænet til at hade hinanden og finde på måder at dræbe hinanden på, når de endelig fylder 16 år og har vist deres kræfter til det såkaldte Gave Noir.

Jeg må indrømme at jeg var forvirret de mange første kapitler. Jeg er vant til en bog med én hovedperson eller to (som man af og til møder i romantiske romaner) men tre? Det var lidt af en kamel at sluge til at starte med. Især fordi de tre søstre ikke havde noget til fælles, ud over de var søstre. De havde alle sammen forskellige familier, forskellige venner og forskellige levevis. Det var meget at skulle sætte sig ind i, i starten af bogen. SÅ MANGE KARAKTERER! Efterhånden som mere og mere blev forklaret, begynder man at kunne se en sammenhæng, men man skal et godt stykke hen i bogen, før deres ”verdener” blevet mixet sammen og nogle af karaktererne i de forskellige fortællinger, faktisk møder hinanden.

Jeg endte med at være helt vild med universet. Det er en del anderledes end mange andre fantasy bøger jeg har læst, for selvom det handler om 3 piger (Jeg tænkte katniss, Tris, Feyre, mm.) så er de her dronninger en del anderledes. De er født ind i at hade hinanden og i hvert fald 2 af dem har bare accepteret at de skal dræbe.

Til sidst blev jeg dog meget ”invested” i en sidehistorie. Arsinoe’s veninde Juillenne Milone og hendes ”love story”. Det er på ingen måde det vigtigste, men jeg er en sucker for en god romance og sidder og skriger af Joseph fordi han simpelthen er så dum. Juillenne (Jules) er simpelthen min ynglings karakter i hele bogen, fordi hun har sådan et godt hjerte og bare vil alle det bedste, mens alle andre går og forbereder sig på dronningemord.

Jeg skal helt klart læse videre! Jeg glæder mig til at se hvordan karaktererne udvikler sig og om de tre dronningers historie bliver viklet mere ind i hinanden. Solide 4 hjerter ud af 5! En smule forvirrende i starten, men super spændende, når man først kommer i gang.