Review: The girl with the make-believe husband af Julia Quinn

Okay jeg har været væk fra at læse i lang tid. Eller... Egentlig ikke, for jeg har læst bøger, men jeg har slet intet delt af mine læseoplevelser i lang tid, på grund af en masse andre projekter jeg er i gang med, men jeg håber at jeg for alvor er tilbage! 

I mellemtiden har jeg prøvet en ny genre af, som jeg egentlig aldrig har kigget til før og som jeg nu slet ikke forstår hvordan jeg kunne leve uden før: historisk romance. 

The girl with the make-believe husband af Julia Quinn er tredje bog i træk som jeg læser af denne genre og jeg er simpelthen nød til at dele en lille anmeldelser med jer. Så hvis du ligesom mig har overset denne genre, så læs med her! 

Jeg har før kigget på den meget populære bog "The Duke and I" af samme forfatter, Julia Quinn, som egentlig er dømt en smule kontroversiel, da den kvindelige hovedperson tvinger hendes mand til at have sex, på trods af at han ikke vil have børn overhovedet. Så den gik jeg en stor bue udenom. Men det var ikke den jeg fandt først af denne forfatter, men hendes serie "The Rokesby's". En serie der i hver bog følger en ny af en Jarls sønner i hver bog. Den første bog handler om den ældste søn George hjemme i England, da han er arvesøn, men denne bog "The girl with the make-believe husband" handler om den mellemste søn Edward, som er udstationeret til kolonierne omkring New York. 

Mind you, det foregår i slutningen af 1700tallet, så Amerika er en stor battleground. Så det er lidt en atypisk bog i forhold til de to andre jeg læste først, som foregår på store fine gods på landet i England. 

Vi følger fra starten Cecilia Harcourt, som har fået et brev om at hendes bror er blevet skadet i kamp. Hendes liv hænger allerede i en tynd tråd da hun ikke er gift og hendes bror arver alt. Dør han i kamp, bliver hendes forfærdelige fætter ejer af alt, også hende. 

Hun beslutter sig for at tage den 5 uger lange rejse over atlanten for at finde sin bror, men finder i stedet hans bedste ven Edward Rokesby, som ligger bevidstløs på hospitalet. Han har været knocked out i flere dage, så så længe hun ikke kunne finde hendes bror, tager hun sig af ham. Problemet er dog bare... At hun ikke måtte være i nærheden af Edward med mindre hun var familie. Så hun bilder folk ind at hun er hans kone.

Heldig for hende vågner han op med et hukommelsestab og tror fuldt ud på hende at de er gift.

Jeg havde måske lidt svært ved løgnen i starten da, ja, det er da en sjov detalje til en bog, men det er en meget stor løgn og specielt på det tidspunkt, hvor man knap nok måtte kigge på hinanden uden ar være gift. Heldigvis går de tanker også igennem hendes hoved, på trods af at hun forsætter med løgnene. 

En fin detalje der forsætter igennem hele bogen er breve som hver kapitel starter med. Det er breve der er sendt mellem Cecilia og hendes bror Thomas. På grund af tidspunktet den foregår på, er der 3 måneder i mellem hver brev. De er dog alle sendt før selve handlingen i bogen og giver også et indtryk af at Cecilia og Edward måske kendte mere til hinanden, end man egentlig regnede med i starten af bogen.

Den måde deres forhold udvikler sig er måske en smule hurtigt, men de skal jo selvfølgelig forstille at være gift. Så det er en "lige på og hårdt" romance, selvom de begge er generte i starten. For mig giver det et vildt godt indblik i hvordan forhold var dengang. De tænkte utroligt meget på hvordan folk udefra ser dem. "society" er kodeordet for de fleste af disse bøger. Opførte de sig ikke som gifte, så ser folk skævt til dem. Bliver de bare set sammen uden at være gift, så kan begge deres rygter være spoleret.

Uden at afslører for meget af handlingen, så vil jeg rigtig gerne rose slutningen. Jeg sad praktisk talk og skreg en smule for mig selv (måske nærmere high pitch lyde), men hans handlinger i slutningen gjorde mig 100% blød i knæene. Respekt for hurtige spontane handlinger! 

Jeg har givet den 5 hjerter (ja jeg er evig gavmild), fordi den virkelig ramte "the spot" hos mig. Det var lige dem bog jeg trængte til, da jeg skrev den. Desuden var det en virkelig sød romantisk historie, som var virkelig nem at sluge lynhurtigt! 



Kommentarer