Review: Forglem mig ej af Gry Kappel Jensen



Så er vi tilbage På Rosenholm kostskole igen! Jeg har i et godt stykke tid ventet på fortsættelsen til Roser og violer og endelig kan jeg få nogle svar til nogle af mine mange spørgsmål (og en masse opstod igen ved den afslutning... tak for det).

Jeg vil gerne advarer på forhånd, at jeg nok kommer til at nævne Harry Potter universet mange gange i denne anmeldelse. Men man kan altså næsten heller ikke sige Troldmandsskole, uden at man tænker på Hogwarts først. For der er mange paralleller, uden at jeg syntes det ødelægger bøgerne om Rosenholm. 
Vi starter bogen udenfor skolen, hvor vi følger de 4 veninde Kamille, Kirstine, Victoria og Malou, som alle har meget forskellige personligheder og 4 vidt forskellige baggrunde. 

Mysteriet om en tidligere skoleelevs død har forsat for pigerne hen over sommerferien og ind i næste skoleår. Mange nye hemmeligheder kommer frem i lyset og pludselig er lærerne på skolen meget involveret både i nutiden i bogen, men så sandelig også i fortiden. Mange velkendte ansigter fra den første bog bliver pludseligt involveret og man ved ikke hvem man kan stole på mere. Man skal være skarp for at finde ud af hvem der er involveret og så alligevel sidder man mange gange med en "selvfølgelig er det den person!"-følelse bagefter. Bogen afslutter med et (for mig) stort plot twist, da hvem man tror er ond og god pludselig bliver vendt fuldstændig på hovedet og plottet bliver trykkere og tykkere, jo mere man kende hovedpersonerne og kende. 
Jeg kan sige jer, at der er en kæmpe cliffhanger til sidst og det gør mig både spændt på næste bog, men også lidt sur fordi.... Hvor længe var det jeg skulle vente på tredje og sidste bog???

Som nævn er der rigtig mange paralleller til Harry Potter bøgerne på grund af den her, hekse- og troldmandsskole, Rosenholm. Det er en meget mystisk, men hyggelig setting for en bog, så det vibe har jeg slet ikke noget imod. Men i bogen bliver der oprettet en gruppe for "skolens elite", kaldt kragerne, som minder frygteligt meget om "Vomme klubben" og deres mystiske lærer i blodmagi, Slavko, virker som en dansk version af Snape. Komplet med udseende og tøjstil. Mangler måske bare lige kappen. 

Så grundet den manglede originalitet i forhold til sted og nogle af elementerne, kan jeg desværre ikke give den 5 hjerter. Alligevel er jeg vild med selve plottet, som jeg føler er meget originalt og mordmysteriet der fortsætter igennem alle 3 bøger som bare bliver mere og mere indviklet.
Så bogen fortjener meget store 4 hjerter. 


Kommentarer