Reivew: Legendens Ridder - I krig af Jeanette Sigtenborg Rasmussen

 

[anmeldereksemplar]

Jeg fik fornøjelsen af at modtage et anmeldereksemplar af Legendens Ridder - I krig af Jeanette Sigtenborg Rasmussen, hvilket var rimelig stort for mig, siden jeg har kendt Jeanette i noget tid. Det er så vildt at tænke på, at en man har gået i gymnasiet med endelig har fået udgivet sin egen bog og jeg er uendelig stolt og begejstret over hendes debutroman! 

Bogen tager os med til fantasy landet Danvang, som allerede i begyndelsen af bogen ligger i krig med Nordan; to lande der tidligere var allierede. Vi følger Prinsesse Elena, som drømme om at kæmpe for sit land, ligesom hendes storebror, Kronprins Nicholas. Men hendes far er meget opsat på at hun på ingen måde skal i nærheden af våben, ikke må trænes og hun skal bare sidde og være pæn ved bordet, mens mændene snakker. 

En ting som kongen og herremændene i hvert fald snakker om, er Legendens Ridder. En legendarisk Ridder der i sin tid i en krig reddede Danvang med et magisk sværd, som kan pierce en hver rustning og de bar legendens rustning, hvor end ikke det stærkeste spyd kan trænge igennem. Det siges at kun den udvalgte vil kunne finde frem til rustningen og sværdet, og derfor er ridderen ikke blevet set igennem mange mange år. 

Jeg var rigtig glad for historien, da det er lidt af en Mulan-historie og meget fremtidssynet ved at kvinden har sin egen vilje, mens at resten af universet er meget middelalderligt og er en mandsdominerede verden. Det giver selvfølgelig en masse problemer for Elena, som er lige præcis som du kan forstille dig i en verden hvor kvinde mest er pyntegenstande, når man kommer ind i de fine kredse. 

Og det er egentlig også en ting jeg har tænkt over. Historien var meget forudsigelig det mest af bogen. Jeg havde lidt gættet hvad der i store træk ville ske, da jeg læste bagsiden af bogen. Personligt gør det mig ikke noget, for sådan er det med mange bøger. Der er selvfølgelig et twist til sidst i bogen, hvor jeg ikke kunne sige på forhånd hvad der ville ske. Og der viste sig også emner, fx lidt romance (please make it happen! I already ship it!!!), som jeg ikke vidste der ville være i bogen. Hvilket kun var et stort plus for mig, for det er altid et spændende side-plot! Selve slutningen var jeg også spændt på, og det endte helt fantastisk med at kønsrollerne igen bliver vendt rundt og det pludselig er kvinden der står som den stærke. Så fedt!

Jeg må indrømme jeg et godt stykke inde i bogen, ikke kunne sige hvem målgruppen var til bogen, men til sidst i bogen kunne jeg godt mærke at det i hvert fald blev hen imod YA og ikke en decideret børnebog, da der kommer nogle ret voldsomme scener hen imod slutningen. I forhold til hvordan forsiden af bogen ser ud, kan man godt blive lidt i tvivl. Selve sproget er også utroligt letlæseligt, selvom der er nogle få lidt ældre udtryk for at fremhæve den lidt middelalderlige stemning. Ud over det så flyver man lige igennem den. Bogen kunne sagtens have været meget længere, men have samme mængde plot. Jeg vil så gerne høre mere om rejserne, se flere følelser og vide mere om de forskellige karakterers forhold til hinanden. Flere detaljer!

Jeg har valgt at give Legendens Ridder - I krig 4 hjerter ud af 5, da jeg var underholdt hele vejen igennem, historien var klassisk, men det mangler lige lidt mere fylde. 



Kommentarer