Review - Bare Alice af Luna Harley

{Anmeldereksemplar modtaget af forfatter Luna Harley}

LGBTQA+ litteratur er noget vi helt sikkert godt kunne bruge mere af. Der findes slet ikke nok repræsentation, og det er blot én af grundene til, at vi gladeligt tog imod muligheden for at skrive en anmeldelse af Bare Alice.

Bare Alice er en realistisk young adult roman, der handler om Alice og Olivia. Eller måske bare Alice? Alice og Olivia har altid været bedste veninder og mere eller mindre siddet sammen ved hoften. De er som et, men som de bliver ældre bliver Alice mere og mere opmærksom på hendes allermest private og hele deres venskab står pludseligt på højkant da Alice forelsker sig. I en anden pige.

Bare Alice er en fortælling der følger Alice og hendes vej til at finde, acceptere og ikke mindst respekterer sig selv. Ikke blot i forhold til hendes seksualitet, trods det naturligvis er en stor del af det, men også i forhold til hvem hun er som menneske. Som et individ, og ikke som en del af duoen Alice og Olivia. Dette er en af grundene til, at jeg mener, at Bare Alice er et godt read. Ikke blot for folk i LGBTQA+, da den både handler om hendes seksualitet men også hendes udvikling og hendes vej til at turde være sit eget menneske.

I forhold til repræsentation gør Bare Alice et godt stykke arbejde for, at vise de problemstillinger og hardships man kan gå igennem i forbindelse med at opdage sig selv og ikke mindst i forbindelse med at komme ud. Noget jeg bed mærke i var, at disse struggles bliver behandlet på en sådan måde, at de bliver til noget normalt, men uden at marginaliserer de problemer man kan kæmpe med i en situation som Alices.

Igennem læsningen tænkte jeg flere gange over den måde bogen var skrevet på. Altså selve sproget i bogen. Det passer utroligt godt til denne type historie og til den målgruppe der skrives til. Det føles passende til en hovedperson af den alder og situation som Alice nu engang står i, og det synes jeg der er ret godt klaret. Sproget er flydende og velformuleret, men uden at føles FOR voksent og tekstbogsagtigt. Det føles personligt og menneskeligt, og det fungerer super godt for historien.

En lille ting jeg dog godt kunne have brugt en lille smule mere af, var at mærke følelserne bare lige lidt ekstra. Følelserne er der, det er ikke fordi det er stift og følelsesløst, men i forhold til Alices alder (og Olivias og de andres), så føler jeg ikke det ville have gjort noget, at der var lidt ekstra skrald på følelserne. Jeg husker hvordan folk omkring mig var i den alder når de var forelskede. Det var til tider ekstremt. Som sagt er det dog ikke nær sådan, at det ikke forefindes i Bare Alice; jeg ville bare ikke have været ked af, at der var en lille bitte smule mere smæk på.

That being said, så synes jeg alt i alt, at Bare Alice er en rigtigt god bog, og en god tilføjelse til den forhåbentlig voksende klub for LGBTQA+ litteratur. Generelt gjorde bogen mig glad at læse da det hele flaskede sig og jeg nød min tid med bogen.

Bare Alice får fire ud af fem hjerter med sig på vejen herfra, og en varm anbefaling følger også med.

Kommentarer