#YearInBooks 2022 Helene

Så er endnu et år gået og der er blevet konsumeret hele 48 bøger i 2022.

Mit Goodreads goal lå på 40 bøger, så jeg syntes selv jeg har gjort det over alle forventninger, på trods af at jeg kom lidt ind i en reading slump et par gange. 

I løbet af året har jeg halvhjertet prøvet at deltage i nogle readalongs (halvhjertet fordi jeg altid falder i søvn), som har hjulpet med at få sat lige spark i læsningen. 
Som regel læser jeg bog efter bog efter bog i sommerferien, men i år var jeg på roadtrip og det gjorde læsningen meget minimal. Derfor tog jeg revanche i efteråret og kom også godt efter det, efter jeg var blevet inspireret af at være på Fantasy Festival. Udover det, har både Camilla og jeg deltaget i en readalong af de første to bøger i Kingdom of the Wicked serien sammen med Line og Michelle. Så er der virkelig nogen der holder en i nakken, hvis man ikke får læst dagens kapitler. 

Det har igen i år været meget 50/50 om jeg har lyttet til lydbøger/læs ebøger eller læse fysiske bøger. Jeg lytter gerne én time lydbog om dagen, da det er min tid jeg køre frem og tilbage på arbejdet. En bog på fx 15 timer kan derfor godt blive spredt ud over lang tid, når man kun arbejder 4 dage i ugen. Det blev alligevel til 17 lydbøger ud af de 48. 



Hvilken var den bedste du læste?
Det er virkelig svært at vælge for hold da op hvor har jeg læst mange gode bøger i 2022. 
Derfor er der to SERIER jeg kommer til at nævne. Det er Kingdom of the Wicked 1 og 2 af Kerri Maniscalco og Vølvens vej 1 og 2 af Anne-Marie vedsø Olesen. 

Jeg er stor fan af Kerri Maniscalco og jeg har egentlig købt disse bøger for lang tid siden, men aldrig kommet i gang med dem. Hun er simpelthen så god til at skrive og Kingdom of the Wicked er næsten lige så god som hendes første serie. Denne gang handler det om de 7 dødsynder i form af 7 prinser i helved. Heksen Emilia er blevet advaret imod dem siden hun var lille, men skæbnen vil at hun støder ind i Wrath og bliver indblandet i at skulle løse en masse kvindemord. Det var meget meget kort beskrevet, men jeg vil helst ikke afsløre for meget. Men jeg kan klart anbefale serien!

Vølvens vej kender vi efterhånden alle sammen og af god grund! Nordisk mytologi var temaet for 2022 Fantasy Festival og Vølvens Vej passede perfekt ind. Serien handler om Vølven Snehild og samfundet omkring hende. Hvordan hun langsomt finder hendes vølve magi og besøger de forskellige verdener, som vi kender fra mytologien. Igennem bøgerne bliver hun ældre og får meget indflydelse i den by hun stammer fra og det er ikke alle der er lige begejstret for det. 
Bøgerne er virkelig nem at komme igennem, da sproget er helt melodisk og flydende. Kapitlerne er også dejligt korte! Lige en opsætning for mig! 

Hvilken var svær at komme igennem?
Bondekongens rejse af Christina E. Ebbesen. Det er altid den samme melodi her. Det er ikke fordi jeg syntes bogen er dårlig, men den er skrevet lidt tungt og der er meget meget lange kapitler. Det er lidt et turn off for mig, da jeg nogen gang ikke engang kan komme igennem ét kapitel, hvis jeg lige har en halv time til at læse lidt. 

Hvilken var dit bedste køb?
Ikke fordi det er den vildeste og bedste bog jeg har læst, men The Library of the Dead af T.L. Huchu. Jeg tog en meget spontant tur til Edinburgh i påsken og jeg fandt en boghandel der hedder "skotsk litteratur". Da jeg fandt en fantasy bog som faktisk foregår i Edinburgh og jeg kunne genkende nogle af stederne jeg selv havde besøgt, så er det lidt ekstra fedt. Man kan meget bedre fornemme stemningen i bogen og det gjorde også at jeg slugte bogen på næsten ingen tid, efter jeg var kommet hjem. 

Har du fortrudt et bogkøb?
Jeg vil ikke decideret sige at jeg fortryder nogle køb, men der er selvfølgelig altid det fermøse bogudsalg i februar, som gør at jeg er dum med mine penge og købe mange flere bøger end jeg overhovedet kan nå at læse. Specielt YA, selvom jeg selv godt ved, at dem læser jeg egentlig hellere som ebøger i stedet for. Men nå ja, jeg kommer nok til dem engang... 

En bog du fik købt, men ikke fik læst?
Beyond the Wand: The Magic and Mayhem of Growing Up a Wizard af Tom Felton. 
En bog jeg egentlig først fik købt sidst på året på min juletur til London, men også en jeg glæder mig meget til at læse. Jeg er generelt ikke så god til biografier men måske vinder det alligevel lidt ind hos mig jo ældre jeg bliver. Tom Felton var ikke en jeg interesserede mig meget for, da jeg var kæmpe fan af både Harry Potter film og bøger, men han er i dag stadig meget aktiv i den fandom og jeg ved at han i sin tid auditioned til at blive Harry Potter og ikke hans fjende Draco. Så jeg håber lidt bogen kan fortælle mig, hvordan det er pludselig at skulle spille ond nærmest hele sin opvæks, når man regnede med at være den gode? 

Mest læste genre?
Fantasy eller historical romance. Jeg er faktisk ikke sikker. Næsten alle mine fysiske bøger har været fantasy og mine lydbøger har været rigtig meget historical romance. Det bedste er hvis de bliver kombineret, men dem har jeg dog ikke fundet mange af. Anbefalinger tages imod med kyshånd! 

Hvor mange bøger er din næste goodreads challenge på?
Jeg har sat min goodreads challenge på 40 bøger. De sidste 4 år er jeg nået op på 40 eller mere, så det burde kunne lade sig gøre igen i år! På skrivende stund, har jeg allerede læst 2 bøger, så det er en flyvende start! 



Kommentarer