Review: Fatale Forbindelser af Thomas Helle

[anmeldereksemplar]

Så fik jeg vendt de sidste sider i anden bog om lejesoldaten, Michael Frost, og hold da op, jeg er helt blæst bagud og meget glad for, at jeg ikke hedder Michael Frost.

Fatale Forbindelser er andet selvstændige bind om vores kære veteran og selvudslettende Michael, som bliver ved med at rode sig ud i en masse fare, som en anden adrenalin junkie.

Vi møder ham igen i enden af endnu et tvivlsomt job. Han har modtaget en kodet besked fra en gammel soldaterkammerat, Kenn, som får ham til at søge mod vestkysten, med det samme han lander på dansk jord.

Han slår hovedet sammen med endnu en gammel kending, Hana Surya, for at finde ud af hvad der er sket med deres kammerat, og hvorfor han igennem kodede beskeder har taget kontakt til dem begge.

Før de overhovedet ankommer til den jyske kyst, er der allerede begået en stribe mord, som på papiret overhovedet ikke har med hinanden at gøre. Men efter som de to tidligere kollegaer graver sig dybere ned i sagen, jo flere "tilfældige" drab dukker der op - og jo flere mennesker får de efter sig.

En af de ting, jeg virkelig elsker ved denne bog, og som går igen fra den første, er at der bare sker noget hele tiden! Der er ingen langtrukne øjeblikke og kedelige efterforskninger. Manden kan slet ikke stå stille, da der altid er nogen efter ham, og det klæder virkelig bogen godt (undskyld Michael). Det er næsten ligesom at læse en action Hollywood film, hvor der er spænding fra ende til anden. 

En ting, som jeg også lagde mærke til, er også de små detaljer omkring det at være veteran. Det er måske ikke så tydeligt, da der virkelig er fart på, men det er de få øjeblikke, hvor Michael sidder stille og kommer til at være alene med sine egne tanker. Når alle hans oplevelser indhenter ham, og hans følelser får frit spil. Der er det at han egentlig bare gerne vil i gang igen og gemme de ting væk, I stedet for måske at bearbejde dem. Det kommer kun frem i de få øjeblikke, men det føles alligevel også som en af de vigtigste grunde til, at Michael kaster sig ud i alle disse situationer og aldrig sidder stille.
Det er noget, jeg kan genkende fra mit arbejde med veteraner, dog heldigvis i lidt mindre dramatisk omstændigheder. Men det er med til at gøre karakteren meget mere troværdig og levende!

Bogen er skrevet med et meget flydende og levende sprog, som gjorde, at man blev fanget og virkelig kunne forstille sig de forskellige kamp scener og deres brutalitet. Det er fedt at se den udvikling i sproget, som er sket fra forfatterens første udgivelse til denne! 

Det har virkelig været en fornøjelse at læse bogen, og den har virkelig fået nogle følelser frem. Jeg har både jublet, når tingene lykkes, og har været ved at smide bogen på gulvet, når det ikke helt gik, som jeg gerne ville!


 

Kommentarer